Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Smertelindring. En tur på en kondicykel er en god ide, hvis du har knæsmerter.
Foto: THOMAS BORBERG

Smertelindring. En tur på en kondicykel er en god ide, hvis du har knæsmerter.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan kan du træne dine dårlige knæ

Træning er en effektiv behandlingsform til smertefulde knæ.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis du har knæsmerter er det en god ide at prøve at træne det væk, inden du lægger dig under kniven.

Ewa Roos, professor og forskningsleder på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, har lavet videnskabelige studier, der dokumenterer, at motion har effekt på knæproblemer og degenerativ menisker:

»Træning er potent medicin, men doseringen skal tilpasses den enkelte, derfor kan jeg ikke bare sige, at man skal træne på sine trapper fire gange dagligt derhjemme«, siger hun.

Træning give smertelindring
Ewa Roos pointerer, at superviseret træning hos fysioterapeut også giver bedre resultater end hjemmetræning.

LÆS ARTIKEL

Men hun har dog et overordnet budskab til gør-det-selv-folket:

»Træn mindst to gange om ugen, træn mindst 12 gange og træn fokuseret. Det vil sige, at du enten styrketræner eller konditræner og ikke bare gør lidt af det hele på en gang. Det handler om, at du skal få tilstrækkelige doser«, siger professoren.

»Vi ved alle, at man ikke kan skære alderen bort. Træning er og bliver det bedste 'antiaging-medicin'. Der har jo konsekvenser at blive ældre, det begynder at gøre ondt i kroppen, og der er altså ingen quick fix. Men man kan gøre meget selv. Og det skal alle være klar over. Og her er motion nok det bedste redskab«, siger Ewa Roos og fortsætter:

»Det er godt at bevæge sig. Man skal ikke være bange for, at det gør ondt. Folk med gigt har det oftest også værre, når de vågner, og kroppen har været inaktivt i mange timer, end når den er varmet op. Derfor er motion og fysisk aktivitet godt – også selvom man har artrose (slidgigt) eller forstadier«, siger hun.

Ifølge professoren får man mere smertelindring fra sit ømme knæ, jo mere det trænes.

Problemet er, at træningen skal tilpasses den enkelte. Den overvægtige skal træne på én måde. Den person, der aldrig motioneret, skal vænnes til det. Den tidligere idrætdsudøver, der får artrose, kan godt klare langt større belastninger fra start end kontormusen.

Derfor giver det ikke faglig mening at komme med ’tre gode råd til ømme knæ’.

Men cykling er altid en god motionsform, da den ikke belaster kroppen synderligt.

LINKLæs mere om Ewa Roos projekt med GLA:D-træning her

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden