Smertelindring. En tur på en kondicykel er en god ide, hvis du har knæsmerter.
Foto: THOMAS BORBERG

Smertelindring. En tur på en kondicykel er en god ide, hvis du har knæsmerter.

Sundhed

Sådan kan du træne dine dårlige knæ

Træning er en effektiv behandlingsform til smertefulde knæ.

Sundhed

Hvis du har knæsmerter er det en god ide at prøve at træne det væk, inden du lægger dig under kniven.

Ewa Roos, professor og forskningsleder på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, har lavet videnskabelige studier, der dokumenterer, at motion har effekt på knæproblemer og degenerativ menisker:

»Træning er potent medicin, men doseringen skal tilpasses den enkelte, derfor kan jeg ikke bare sige, at man skal træne på sine trapper fire gange dagligt derhjemme«, siger hun.

Træning give smertelindring
Ewa Roos pointerer, at superviseret træning hos fysioterapeut også giver bedre resultater end hjemmetræning.

LÆS ARTIKEL

Men hun har dog et overordnet budskab til gør-det-selv-folket:

»Træn mindst to gange om ugen, træn mindst 12 gange og træn fokuseret. Det vil sige, at du enten styrketræner eller konditræner og ikke bare gør lidt af det hele på en gang. Det handler om, at du skal få tilstrækkelige doser«, siger professoren.

»Vi ved alle, at man ikke kan skære alderen bort. Træning er og bliver det bedste 'antiaging-medicin'. Der har jo konsekvenser at blive ældre, det begynder at gøre ondt i kroppen, og der er altså ingen quick fix. Men man kan gøre meget selv. Og det skal alle være klar over. Og her er motion nok det bedste redskab«, siger Ewa Roos og fortsætter:

»Det er godt at bevæge sig. Man skal ikke være bange for, at det gør ondt. Folk med gigt har det oftest også værre, når de vågner, og kroppen har været inaktivt i mange timer, end når den er varmet op. Derfor er motion og fysisk aktivitet godt – også selvom man har artrose (slidgigt) eller forstadier«, siger hun.

Ifølge professoren får man mere smertelindring fra sit ømme knæ, jo mere det trænes.

Problemet er, at træningen skal tilpasses den enkelte. Den overvægtige skal træne på én måde. Den person, der aldrig motioneret, skal vænnes til det. Den tidligere idrætdsudøver, der får artrose, kan godt klare langt større belastninger fra start end kontormusen.

Derfor giver det ikke faglig mening at komme med ’tre gode råd til ømme knæ’.

Men cykling er altid en god motionsform, da den ikke belaster kroppen synderligt.

LINKLæs mere om Ewa Roos projekt med GLA:D-træning her

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce