sundt. Med Holbæk-metoden skal der blandt andet en masse grønt på tallerkenen.
Foto: MARTIN LEHMANN

sundt. Med Holbæk-metoden skal der blandt andet en masse grønt på tallerkenen.

Sundhed

Her er 17 råd til sund livsstil med Holbæk-metoden

Holbæk-metoden er en internationalt anerkendt slankekur til børn, som nu viser sig også at virke på forældrene.

Sundhed

Her er et eksempel på 17 ændringer, som overvægtige børn og deres familier skal følge. Hver enkelt får en skræddersyet plan, så dette er blot et eksempel med nogle af de mest almindelige livsstilsændringer i Holbæk-metoden.

Et nyt studie viser, at selv om det egentlig er børnene, der er på kur, så taber forældrene sig typisk også.

  • 1: Ingen muesli eller frugtyoghurt til morgenmad. Spis i stedet havregryn, havregrød, rugbrød, kød eller fisk.
  • 2: Ingen fastfood eller hvidt brød til frokost. Spis i stedet rugbrød, kød, fisk og grøntsager.
  • 3: Alle portioner skal anrettes i køkkenet. Der må ikke stå gryder og pander med mad på bordet.
  • 4: Middagstallerkenen skal bestå af halvt grøntsager, en fjerdedel brune ris, pasta eller kartofler og en fjerdedel kød.
  • 5: Vent 20 minutter, før barnet får serveret portion nummer to. Tiden vil give kroppen mulighed for at mærke, om den er mæt.
  • 6: Føl dig mæt med måde efter hvert måltid.
  • 7: Spis højst to stykker frugt om dagen.
  • 8: Spis kun fastfood én gang om måneden.
  • 9: Spis kun slik én gang om ugen.
  • 10: Spis kun snacks og chips én gang om ugen.
  • 11: Begræns indtaget af juice, iste, kakao, sodavand, limonade og saftevand til højst en halv liter én gang om ugen.
  • 12: Gå eller cykel til skole.
  • 13: Gå til en fysisk aktivitet. Gå til dans, håndbold, fodbold, gymnastik eller anden organiseret sport.
  • 14: Bevæg dig efter skole – gå eller cykel en tur, gå med hunden eller hop på trampolinen.
  • 15: Begræns brugen af tv, computer og tablets til to timer om dagen.
  • 16: Tænd ikke for fjernsyn, computer eller tablet før klokken 17.
  • 17: Gå i seng i tide til, at du kommer op og spiser morgenmad.

Kilde: Overlæge Jens-Christian Holm fra Holbæk Sygehus’ børneafdeling

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Signe Thomsen eller Forbrug&Liv, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden