Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Andelen af overvægtige danskere stiger.
Foto: Jens Dresling

Andelen af overvægtige danskere stiger.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan får du sundere vaner: Det handler ikke om januar, men om hver dag resten af livet

Nyt år og nye mål om et sundere liv. Mange har nytårsforsæt, men få holder livslangt den sundere livsstil. Vanens magt er stor. Her ruster professor dig til kampen mod dig selv, og to mænd viser, at du kan leve anderledes, hvis du vil.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det letteste i verden er her i januar at sige, »nu vil jeg være sund og ændre livsstil«, mens det sværeste i verden er at omlægge sin livsstil resten af livet«, siger overlæge og fedmespecialist Jens Meldgaard Bruun, der 1. marts tiltræder som klinisk professor i ernæring ved Steno Diabetes Center Aarhus og Aarhus Universitet.

Hele sit arbejdsliv har overlægen siddet foran mennesker, hvis liv med en problematisk blodsukkermåling bliver vendt på hovedet, når de får konstateret type-2 diabetes. En sygdom, hvor det enkelte menneske nok kan være genetisk disponeret for sukkersygen, men hvor det også har krævet et årelangt liv med alt for lidt bevægelse og alt for mange kalorier, før bugspytkirtlens funktionsevne bliver ødelagt.

Overlægen har set, hvordan en livstruende livsstilssygdom som type-2 diabetes får patienten op ad sofaen og ind i fitnesscenteret, så der kortvarigt opnås et flot blodsukker og vægttab. Og hvordan den nydiagnosticerede patient kan leve sundere og selv påvirke den syge krop i positiv retning - men for det mest kun kortvarigt. I uger, sjældent mere end måneder.

»Efter noget tid falder de fleste tilbage til den livsstil, der medførte sygdommen. Det er tankevækkende, at selv med en livstruende sygdom, der kræver livslang medicinering og kan medføre blindhed og benamputation, er det så svært at ændre sine vaner og livsstil. Det siger noget om de urkræfter, vi alle er oppe i mod. Men det kan ske, og jeg har oplevet det«, siger Jens Meldgaard Bruun.

Folk med type-2 diabetes, står ikke alene med ønsket om en ny, sundere livsstil. Det gør rigtig mange danskere i disse dage.

Ved indgangen til 2018 havde hver fjerde et nytårsfortsæt, viste en undersøgelse fra YouGov sidste år.

Mindre vægt, mere motion og sundere kost var de tre hyppigste mål for det nye år. Men allerede efter et par måneder havde fire ud af ti droppet fortsættene.

Her er professorens bedste råd til dig, der gerne vil leve varigt sundere.


  Overlæge og professor Jens Meldgaard Bruun.
Foto: Jacob Ehrbahn

Overlæge og professor Jens Meldgaard Bruun.

Forstå din urhjerne

»Vi moderne mennesker skal hele tiden noget, så vores hjerner er konstant på arbejde, og derfor gør vi en masse på en helt bestemt måde, så der kræves så lidt hjerneaktivitet som muligt. Ellers kunne vi ikke nå alt det, vi når. Vi har automatiseret en masse opgaver – måden, vi arbejder på i et køkken, indkøbsvaner, rækkefølgen af gøremål, når vi vågner, ruten til arbejde – så hjernen får overskud til alt det andet, den skal forholde sig til. Det sparer hjernen energi, men skal du pludselig gøre noget anderledes – begynde at motionere, stoppe med at ryge eller spise markant mindre og sundere – kræver det meget af din hjerne, så den ikke falder tilbage i automatik. Det skal man forstå, så man er klar over vanens magt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vær sammen om det

»Uanset hvor motiveret du er til at spise anderledes, bevæge dig mere, eller hvad du ønsker at gøre anderledes end i dag, kræver det næsten altid, at du ikke er alene om forandringen. At din familie og dem tæt på dig ikke blot støtter, men tit også selv aktivt tager del. Du kan ikke begynde at motionere hver dag, hvis din familie bliver liggende i sofaen. Det vil sjældent holde længe. Eller undgå slik, hvis skabet bugner«.

Lær dit stofskifte at kende

»Vægttab kræver et øget fysisk aktivitetsniveau og en mindre kalorieholdig kost. Men på et tidspunkt møder du din biologi og kurven med dit flotte vægttab flader ud, uanset hvor ihærdig du er. Det er normalt, for din krop gør alt for at bekæmpe dit vægttab. Den vil genvinde de tabte kilo, og derfor sker der intet efter en længere periode med vægttab, uanset hvor sundt du lever. Det skal du vide, ellers mister du motivationen. For dine celler bliver efter vægttab mere energieffektive og nedsætter deres behov for energi. I en længere periode skal du derfor fortsat kæmpe, selv om intet sker, og den kamp går primært ud på at holde vægttabet. Først derefter bliver dit nye tyndere jeg din krops normale udgangspunkt, når din biologi opgiver tanken om at vende tilbage til den vægt, du startede på. Det glemmer folk på kur og oplever yoyovægt«.

Generhverv viden om kost

»Jeg er stor fortaler for diætister. Mange tror, at de ved alt om mad, og hvad de bør spise og i hvilke mængder. Men du kan altså godt blive tyk, selv om kartofler er sunde, hvis bare du spiser store mængder. Jeg forbløffes ofte, når jeg hører, hvad folk mener, er en normal, sund kost. Tal med en professionel, der kan sætte din krops behov for energi i forhold til den mængde energi, du bør indtage. Der er stor forskel på, hvad din krop har brug for, alt efter om du dyrker meget motion eller sidder helt stille«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lyt til din lyst

»Brug tid på at finde en aktivitet, du kan lide. Mange hader at løbe, og så skal de jo ikke løbe. Andre finder glæde ved at gå en lang tur eller spille boldspil. Nogle vil gerne være aktive alene, mens andre foretrækker holdsport eller en indpisker. Intet er bedre end andet. Det bedste er det, som du kan blive ved med, og at du finder glæde ved din aktivitet. For det handler om, at du så ofte som muligt er fysisk aktiv. Gerne i lang tid og gerne med sved på panden. Men uanset hvad, så bevæg dig ofte. Og find den eller de aktiviteter, der passer dig«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden