Klokken 12.51 fredag før påske modtog jeg og en del andre mediers journalister dagens tredje pressemeddelelse fra Sundhedsstyrelsen. Den pressemeddelelse er indtil nu årets mest undersolgte nyhed.
Indholdet var så politisk betændt, at netop fraværet af medieomtale virker betimeligt for en regering, der er pænt træt af al den omtale af tobak.
Regeringen, især Venstre, er fanget i realpolitisk valgspil om de kortuddannede, rygende danskeres gunst, hvor Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti holder hinanden og dermed cigaretpriserne i skak, så regeringen lades handlingslammet tilbage.
Men ingen medier kunne jo vide, at Sundhedsstyrelsen lå inde med en nyhedsbombe ud fra den tilpas undersælgende overskrift på pressemeddelelsen: ’Der skal en bred indsats til for at nå et røgfrit ungeliv i 2030’.
»Øh, ja, no shit Sherlock«, tænkte travle journalister nok, da de skimmede overskriften og derfor aldrig åbnede mailen og aktivt trykket på linket, så de kom ind på styrelsens hjemmeside for at læse selve pressemeddelelsen og den 50 sider lange grundige rapport.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind