0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hjernerystelse: Sådan kan du hjælpe dig selv, hvis du har slået hovedet

Ny forskning viser, at hjernen skal udfordres efter en hjernerystelse. Læs her hvordan.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lærke Posselt
Arkivfoto: Lærke Posselt

Professor og hjerneforsker Bente Pakkenberg viser rundt i hjernebanken på Bispebjerg Hospital. Her opbevares og forskes i hjerner doneret af mennesker. Hjerne, forskning.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De første par dage efter hjernerystelsen bør du tage den med ro og skåne dig selv. Lad være med at gøre noget, der føles hårdt for din hjerne, men der er ikke bestemte ting, du ikke må, som for eksempel at kigge på skærme. Forsøg at finde ro i visheden om, at de fleste hjernerystelser er overstået på syv til ti dage eller i hvert fald i løbet af en måneds tid.

Når de første dage er gået, er det tid til at udfordre hjernen. Tænk på det som en slags genoptræning. Du skal trænes op til igen at kunne klare alt det, du foretager dig i en normal hverdag: studium eller arbejde, skærmbrug, læsning, madlavning, indkøb, rengøring, transport, motion, samvær med familie og venner, andre sociale aktiviteter m.v. – alt det, et helt almindeligt liv består af.

Når du går i gang med at udfordre dig selv, gælder det om at finde balancen. Den er forskellig fra person til person, og det kan være drønhamrende frustrerende hele tiden at skulle lytte til sig selv og tage små skridt. Men det er nødvendigt, hvis du gerne vil komme dig så hurtigt som muligt.

Princippet er at vende gradvis tilbage. Har du slået hovedet for nylig, og føler du dig rimelig upåvirket derhjemme efter det første par dages hvile, kan du godt begynde på studium eller arbejde, eventuelt på nedsat tid, og langsomt skrue op.

Har du haft hjernerystelsessymptomer gennem længere tid, må du forsøge dig frem med gradvis at skrue op for aktivitetsniveauet fra det udgangspunkt, du nu har. Det er vigtigt, at du ikke konstant overbelaster dig selv. Tænk på det som en forstuvet fod. Her vil lægen i helingsfasen anbefale dig at belaste den til smertegrænsen, men ikke, så den hæver op. Så er det for meget.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere