0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB og Metroselskabet glæder sig over færre passagerer: »Tak til passagererne for at hjælpe«

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Johannes Skov Andersen Pol
Foto: Johannes Skov Andersen Pol
Sundhed

Nye tider. Corona-tider. Normalt kan intet gøre en tog- og bus-operatør mere lykkelig end flere passagerer. Nu priser både den københavnske metro og DSB’s S-tog sig lykkelige over, at der er blevet bedre plads mellem passagererne. På S-togsstationer opfordrer højtalere passagererne til at holde god afstand fra hinanden – og syge passagerer til helt at holde sig væk.​

DSB tilbyder pengene retur til passagerer, som vil blive hjemme – sågar ikke-refundérbare orange billetter refunderes, og DSB er kun glad for at bidrage i indsatsen mod spredning af coronavirus.

Onsdag kunne Metroselskabet glæde sig over 30 pct. færre passagerer i morgenmyldretiden end på en almindelig jævn hverdag.

Tak for hjælpen

Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet, siger i en pressemeddelelse »tak til passagererne for at hjælpe«.

»Vi vil sammen med vores passagerer fortsat arbejde på at forhindre, at vi står for tæt i metroen, og vi forventer, at frafaldet af passagerer vil stige i de næste dage. Vi har udvidet vores myldretid til tidsrummet fra klokken 6 til 20, og det giver forhåbentlig lidt mere fleksibilitet for mange passagerer«.​

Trafikministeriet glædede sig også onsdag på myndighedernes nye daglige coronavirus-pressemøde over, at rejsende med offentlige transportmidler har lyttet til regeringens anbefaling af at undgå myldretiden. Tilsyneladende er passagerer parat til at overveje andre rejsetidspunkter og i det hele taget til andre bestræbelser på at undgå at klumpe sig sammen i tog og busser.

Metroselskabet satser på at øge kapaciteten, på at styrke rengøringen – med fokus på holdestænger, stropper, gelændere og touch screens – og på en tættere information til passagerer for at undgå spredning af coronavirus.

DSB arbejder på at indføre et obligatorisk krav om pladsbillet i fjern- og regionaltog. Ikke for at styrke indtjeningen – men for også at bidrage til at undgå overfyldte tog og stående passagerer.

»Jeg er klar over, at det for mange kunder medfører væsentlige gener i dagligdagen. Men jeg håber, at vores kunder vil udvise forståelse og samfundssind i den alvorlige situation, vi er i, så den kollektive trafik ikke udgør en større smittefare end strengt nødvendigt«, udtaler Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB.