0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bente Klarlund: Fortvivl ikke! Veltrænede muskler kommer hurtigt i form igen efter en pause

Har du ikke fået trænet nok, mens du har været i karantæne? Muskler, der tidligere er blevet trænet, husker dette og vil hurtigere genvinde styrken.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen

Regelmæssig træning af musklerne, fra man er ung, betyder, at man lettere undgår svækkede muskler som gammel.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fitnesscenteret er lukket og der mangler ikke gode råd om, hvordan man kan selvtræne derhjemme. Men hånden på hjertet, så er vi nok mange, der synes, det er svært at udføre en ordentlig workout på dagligstuegulvet. Det er ligesom noget andet, når man har sat tid af til at gå i træningscenter, har klædt om og står der mellem maskinerne og kører sit program igennem med musik eller bog i ørerne.

Men fortvivl ikke! Selv om du får trænet for lidt i disse coronatider, er der trøst at hente i forskningen, der viser, at de muskler, der tidligere er blevet trænet, udvikler en molekylær hukommelse. Efter en periode uden træning vil denne muskel-hukommelse speede træningsprocessen op, så de trænede muskler langt hurtigere genvinder muskelmasse og muskelstyrke i forhold til muskler, der ikke tidligere har været trænet.

Har du én gang lært at cykle, glemmer du det aldrig. Det ser ud til, at sådanne gentagne bevægelser som at gå, cykle og stå på ski i bogstavelig forstand sætter sig på rygmarven, i de såkaldte motorneuroner. En anden forklaring er, at styrketræning medfører, at musklen øger antallet af cellekerner i en celle. Disse muskelcellekerner forsvinder ikke, når man holder op med at træne. Det forklarer, hvorfor det er lettere for folk, der tidligere har været i god form, at træne sig op igen efter en længere træningspause.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

    </