0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er jeg nødt til at spise protein for at få større muskler af træningen?

Bente Klarlund svarer på spørgsmål fra læserne. Denne gang om kost og træning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jonas Pryner Andersen
Foto: Jonas Pryner Andersen
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Peter Molzen: Jeg løber 7 km en eller to gange om ugen, styrketræner tre gange om ugen, spiller golf og tennis. Nu hører jeg, at styrketræningen kun giver bedre muskelmasse, hvis man sørger for at spise proteiner. Passer det, og hvordan skal de i givet fald indtages? Jeg er 73 år.

Bente Klarlund Pedersen: Hvis du med proteiner mener proteintilskud i from af proteinpulver eller særlige proteindrikke, så er svaret nej. Til gengæld ved man, at hvis man er i kalorieunderskud eller samlet set får for lidt protein i kosten, så kan det være svært at øge muskelmassen. Det er også vigtigt at få kulhydrater nok, så du kan opbygge muskelglykogen efter træningen. Ellers kan du ikke give den gas dagen derpå. Det tager omkring 15 timer at lagre glykogen. Alt i alt er det altså vigtigt med en lødig kost, der indeholder tilstrækkeligt med protein og kulhydrater.

I fitness- og bodybuilderverdenen er der imidlertid ikke enighed blandt fagpersoner. Mange mener, at man skal indtage protein lige efter træning for at få store muskler. Ideen er underbygget af flere studier, som har vist, at proteinsyntesen umiddelbart efter træning bliver større, hvis man indtager protein. Proteinsyntesen kan ses som et udtryk for, hvor meget ny muskelmasse der bliver lavet. Problemet er bare, at der går ret lang tid, før man reelt kan konstatere, om der er en effekt på muskelmassen. Blandt de studier, hvor man faktisk har målt på, om musklerne bliver større efter adskillige ugers træning efterfulgt af proteinindtag, er der nogle få undersøgelser, der viser en effekt, men mindst lige så mange, der ikke kan vise nogen effekt. Hvis man sammenligner to situationer, hvor forsøgspersonerne får samme mængde protein, men på forskellige tidspunkter, så betyder tidspunktet, hvor du indtager dit protein, forsvindende lidt sammenlignet med vigtigheden af at træne optimalt og i det hele taget få mad nok.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce