0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En 73-årig kvinde er bekymret: Hvad skal vi så gøre for at holde os i så god form?

Et studie viser, at kvinder på den anden side af overgangsalderen ikke opnår en stigning i antallet af små blodkar i musklerne, men det skal ikke afholde kvinder oppe i alderen fra at dyrke motion, lyder svaret fra Bente Klarlund.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Arkivfoto: Joachim Adrian

Det gælder om at motionere hele livet igennem, og det er aldrig er for sent at gå i gang

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kirsten Petersen: Det bekymrer mig at læse (Politiken 25.9.) om kvinder, der efter overgangsalderen mister evnen til at danne nye små blodkar, hvilket påvirker deres træning negativt. Jeg selv, der er 73 år og i ok form, må derfor spørge: Hvad skal vi så gøre for at holde os i god form?

Bente Klarlund Pedersen: Det omtalte studie viser, at ældre kvinder – til forskel fra både unge og ældre mænd – ikke opnår en signifikant stigning i antallet af små blodkar i musklerne efter en otte ugers periode med spinningtræning. Det er korrekt, at mange små blodkar i musklerne nedsætter risikoen for bl.a. type 2-diabetes. Motion forebygger imidlertid livsstilssygdomme på mange andre måder, også uafhængigt af de små blodkar. Motion har f.eks. positive effekter på kondition, styrke, kolesterol, blodtryk, inflammation og insulinfølsomhed, også uafhængigt af en effekt på de små blodkar – og uanset alder. Der er virkelig meget forskning, som viser, at fysisk træning, også efter overgangsalderen, nedsætter risikoen for type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdom, demens og cancer. Derfor gælder det fortsat om at motionere hele livet igennem, og det er aldrig for sent at gå i gang.

Kilder: Olsen LN, Hoier B, Hansen CV, Leinum M, Carter HH, Jorgensen TS, Bangsbo J, Hellsten Y. Angiogenic potential is reduced in skeletal muscle of aged women. J Physiol. 2020 Sep 22. doi: 10.1113/JP280189. Epub ahead of print. PMID: 32964469.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts