0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spørg Bente Klarlund: Afbrudt søvn er normalt hos voksne

Bente Klarlund besvarer læserspørgsmål om sundhed. Denne gang om søvn hos ældre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tim Kildeborg Jensen
Foto: Tim Kildeborg Jensen

Det er nemmest at falde i søvn, når det er mørkt, men om man får hele sit søvnbehov dækket om natten eller også tager dagtimerne til hjælp har ingen betydning.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Anne Marie: Du nævner som et af de vigtige elementer i et sundt liv, at man skal sørge for at sove (godt) om natten. Men hvordan gør man det? Jeg mærker tydeligt forskellen på at have »sovet godt« og det modsatte, som desværre ofte er virkeligheden for mig: Vågner alt for tidligt, eller værre endnu: er vågen flere gange midt om natten med afbrudt søvn til følge.

Det er kommet med alderen, men jeg hører netop fra en yngre veninde (hun 61, jeg 73), at det også er et problem for hende. Vi er begge opmærksomme på at undlade eller i hvert fald begrænse væskeindtag om aftenen for ikke at blive vækket af blæren, men det lykkes heller ikke. Hvad kan vi i øvrigt gøre?


Bente Klarlund Pedersen: Lad mig starte med konklusionen: Du behøver ikke gøre noget, hvis du samlet får sovet nok. På Bogmessen sidste år interviewede jeg søvnforskeren Birgitte Rahbek Kornum, der er forfatter til en fremragende bog: ’Forstå din søvn – Hvad videnskaben siger om god søvn, og hvordan du opnår det’.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts