0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Spørg Bente Klarlund: Har stående arbejdsstilling samme effekt som en gåtur?

Bente Klarlund besvarer spørgsmål om sundhed. Denne gang er det om stillesiddende arbejde.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Carsten Andreasen
Arkivfoto: Carsten Andreasen

Man skal undgå at sidde ned en hel arbejdsdag. Man kan veksle mellem at stå op og bevæge sig rundt, især når man har spist.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Troels: Ved man noget om effekten af at stå op ved sit skrivebord i forhold til at sidde ned på en stol? Du skrev i et svar, at man skal løbe en halv eller gå en hel time for at neutralisere en lang arbejdsdag, hvor man sidder 8 timer foran skærmen.

Jeg står selv op hele dagen, og det føles meget bedre – ikke bare for ryg og nakke, men for hele kroppen. Jeg forestiller mig, at man ved at stå op i 8 timer opnår en del af samme effekt som ved at gå en tur

Bente Klarlund Pedersen: Der findes en hel del studier, der ser på effekten af at afbryde stillesidning ved at stå, gå eller på anden måde være fysisk aktiv. Studierne er forskellige, hvad angår, hvor hyppigt man bryder stillesidningen, samt i hvor lang tid og ved hvilken intensitet man er fysisk aktiv. Det er også forskelligt, om man ser på effekten på sukker- eller fedtstofskiftet eller på andre sundhedsparametre.

Der tegner sig ikke et helt ensartet billede af, hvordan man bedst bryder stillesidning, men der er ingen tvivl om, at man skal undgå at sidde stille i 8 timer i træk foran en skærm, enten ved at stå en stor del af tiden eller ved gå lidt omkring, især når man har spist. Alternativt kan man bryde de 8 timer med egentlig motion i form af rask gang, løb, cykling eller andet.

Kilder:

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter