0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kan jeg fortsætte løbetræningen, selv om jeg er sygemeldt med stress?

Bente Klarlund Pedersen besvarer sundhedsspørgsmål. Her er emnet stresshormonerne kortisol og adrenalin.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen

Meningerne er delte, når det gælder løbetræning, når man har stress.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bo Jensen: Jeg er en 55-årig mand, som har løbet flere gange om ugen siden barndommen, de senere år 50-60 km om ugen fordelt på fire gange. For mig er løb både meditativt og afslappende og giver fysisk og psykisk overskud.

Nu er jeg så sygemeldt med moderat til svær stress efter svimmelhedsanfald og forhøjet blodtryk, der nu er medicinsk reguleret. Ud over hos egen læge går jeg til samtaler hos en psykolog.

Jeg er i vildrede om, hvorvidt jeg kan fortsætte med at løbe. Lægen har sagt god for det, mens psykologen (og med hende en række andre stressbehandlere, kan jeg læse mig frem til) på det kraftigste fraråder løb, fordi kroppen belastes af adrenalin- og kortisolstigning under løb. Og stress er jo netop karakteriseret ved langvarig forøgelse af adrenalin og kortisol med alle de kæmp eller flygt-effekter, der følger med.

Så baseret på en række anekdotiske eksempler og denne grundlæggende fysiologi er holdningen, at løb og anden hård fysisk træning forværrer eller i hvert fald fastholder de høje niveauer af adrenalin og kortisol og dermed modvirker den ro og afslapning, der skal til for at komme ud på den anden side. Har det noget på sig, eller kan jeg roligt fortsætte min løbetræning?

Bente Klarlund Pedersen: Der er ikke videnskabeligt holdepunkt for, at man kan forbedre en psykisk stresstilstand ved at begynde at følge et fysisk træningsprogram. Der er imidlertid heller ikke dokumentation for, at man bør afholde sig fra at dyrke den motion, som man føler giver fysisk og psykisk overskud.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter