0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vores uddannelses længde afgør, hvor længe vi lever. Det er et stort etisk problem

Vores uddannelsesniveau har afgørende betydning for, hvor længe vi lever.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Arkivfoto: Finn Frandsen

Første skoledag er en glædens dag.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Historien vidner om, at retten til at gå i skole, bare hver anden dag, i bare syv år, har været noget, man skulle kæmpe for. Mens fri skolegang i dag er en selvfølgelighed i Danmark og mange andre lande, kan kvinder i Afghanistan se frem mod en fremtid uden adgang til uddannelse. En fremtid, hvor deres intellekt og nysgerrighed må undertrykkes. Kontrasten er rystende stor, når man aktuelt ser danske elever og politikere kæmpe for færre timer på skoleskemaet.

Uddannelse er et fantastisk gode. Ikke blot som et middel til at opnå kundskaber. Ikke blot fordi man med skolegang bringes videre til næste trin, til en videregående uddannelse eller et job. Uddannelse har en værdi i sig selv. Uddannelse er meningsskabende. Adgang til viden er en hjørnesten i velfærdssamfundet og en forudsætning for sundhed.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce