Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: BORBERG THOMAS
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rigshospitalet tager voldsomt udskældt it-platform i brug

Rigshospitalet indfører lørdag et nyt og stærkt udskældt it-system. Trods kritikken forsikrer styrelse, at det nye system ikke er til fare for patienternes sikkerhed.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lørdag indfører landets mest avancerede hospital, Rigshospitalet, det voldsomt kritiserede it-system Sundhedsplatformen.

Dermed er danmarkshistoriens største og dyreste it-satsning på sundhedsområdet nået til sit tredje hospital. Planen er, at det om et år skal være rullet ud på alle hospitalerne øst for Storebælt.

Sundhedsplatformen har været enormt kritiseret fra alle berørte faggrupper og i medierne. Også op til lanceringen ipå Rigshospitalet.

Men trods den enorme kritik fastslår enhedschef i Styrelsen for Patientsikkerhed Anette Lykke Petri, at Sundhedsplatformen ikke udgør en risiko for hovedstadens patienter.

Vi har aktuelt ikke kendskab til alvorlige patientsikkerhedsmæssige fejl fra Herlev eller Gentofte Hospitaler

»Vi har aktuelt ikke kendskab til alvorlige patientsikkerhedsmæssige fejl fra Herlev eller Gentofte Hospitaler (de to første hospitaler, der fik systemet, red.), som skyldes Sundhedsplatformen. Vi følger implementeringen tæt og modtager fortsat månedlige rapporter fra Region Hovedstaden«, siger Anette Lykke Petri.

Da Sundhedsplatformen blev implementeret i maj på Herlev og Gentofte Hospitaler, kom der hurtigt mediehistorier om ’it-kaos’, der gik ud over patienterne. Derfor krævede Styrelsen for Patientsikkerhed, at Region Hovedstaden skulle stå skoleret og levere dokumentation for de påpegede kritisable forløb.

Den første rapport viste, at to patienters kortvarige skader kunne tilskrives it-systemet. Der blev rettet op, og siden har styrelsen ikke haft grund til bekymring, fastslår den over for Politiken. Meget af det kritisable handlede ifølge styrelsen også om andre forhold end det udskældte it-system i sig selv.

»Vi skal selvfølgelig forholde os til, at patienternes sikkerhed ikke lider, mens Sundhedsplatformen implementeres. Derfor har vi også opfordret patienter, pårørende og personale til at rette henvendelse til os, hvis de har oplevet brud på sikkerheden«, siger Anette Lykke Petri.

Styrelsen holder også fortsat et vågent øje med, om der er fremdrift i løsningen af de mere tekniske problemer, der har været i forløbet, og hvordan patienterne sikres, hvis teknikken svigter.

Ifølge styrelsen er Sundhedsplatformen dog umiddelbart et større og mere plagsomt problem for medarbejderne end for patienternes sikkerhed.

»Det er forståeligt, at en så stor forandring skaber stress i en organisation. Set fra et patientsikkerhedsmæssigt perspektiv ville det være ønskeligt, hvis der mediemæssigt også blev fokuseret på det løft, som Sundhedsplatformen kan give patientsikkerheden, når den første stress har lagt sig«, siger Anette Lykke Petri.

Systemet vil blandt andet kunne give advarsler om fejl, som de gamle systemer ikke formåede at advare om, siger hun.

»Så et mere nuanceret og fremadskuende billede ville gøre debatten mere meningsfyldt«, siger hun.

Næsten 20 systemer røg ud

Herlev og Gentofte Hospital indførte Sundhedsplatformen 21. maj.

Planen var, at antallet af patienter skulle holdes nede i nogle uger, mens læger og resten af personalet lærte helt nye arbejdsgange og rutiner i det nye samlede it-system at kende. Sundhedsplatformen skulle med et hug afskaffe op mod 20 forældede it-systemet, der i årevis havde generet personalet. Én forkromet model, købt i USA, skulle for en udgift på 2,5 milliarder kroner fremtidssikre Østdanmarks hospitalsvæsen it-mæssigt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Efter en måned skulle de to hospitaler igen kunne behandle samme antal patienter som før Sundhedsplatformen.

Det er ikke sket.

Hospitalsledelsen på Herlev og Gentofte oplyser, at der fortsat vil gå måneder, før det sker. Problemerne med det nye it-system har været for store. Der har været problemer med dårlig uddannelse af personalet, et mangelfuldt og ikke færdigt it-system ved start, dårlig integration mellem Sundhedsplatformen og hospitalernes øvrige it-systemer, eksempelvis Fælles Medicinkort, udskudte patientforløb og tab af kontinuitet i såkaldte patientflow. Tilsammen har det ført til voldsomt forværret arbejdsklima og en enorm utilfredshed i især overlægegruppen.

Mange medarbejdere er også begyndt at omgå Sundhedsplatformen og bruge de gamle systemer, når de skal bestille blodprøver, eksempelvis fordi det nye fortsat ikke fungerer ordentligt.

Ansatte er utilfredse

En undersøgelse blandt overlægerne på Herlev og Gentofte fra september viser, at 79 procent af overlægerne har en ringere arbejdsglæde end for et år siden. Til sammenligning gælder det 44 procent af overlægerne på de øvrige hospitaler i Region Hovedstaden og på landsplan.

Vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospitaler Anne Gram fastslog i Ugeskrift for Læger for en uge siden, at »vi har nok været mere udfordret end forventet«.

»De ansatte har betalt en høj pris, fordi de har stået med alle børnesygdommene, men jeg håber, at det bliver en nemmere overgang på Rigshospitalet, selv om det også for dem vil være en stor forandring«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden