Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Test viser giftige kemikalier i to ud af tre stykker tøj

Greenpeace har fundet kemikalier i tøj fra blandt andet H&M, Adidas og Converse.

Forbrugerkemi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

14 internationale tøjproducenter bruger det giftige stof nonylphenol i deres produktion. Stoffet kan have hormonforstyrrende egenskaber og er fundet i tøj, som Greenpeace har købt over hele verden, viser en ny rapport.

I alt har Greenpeace testet 78 produkter og fundet kemikalierester i 52 af dem. De mærker, der indeholdt nonylphenol over grænseværdien, er blandt andet H&M, Adidas og Converse.

Erik Albertsen, kemimedarbejder i Greenpeace, kalder resultaterne skuffende.

»Det er en skuffende undersøgelse. Den viser, at de store internationale tøjmærker - deriblandt svenske Hennes & Mauritz - sætter deres kunder i en situation, hvor de ved, vask af tøjet er med til at forurene søer og floder«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Stoffet bliver brugt til at vaske overskudsfarve ud af tøjet i produktionsfasen. Men rester af kemikaliet bliver siddende i stoffet og bliver afgivet, når en forbruger i for eksempel Danmark vasker tøjet hjemme.

På den måde forurener det giftige stof både i de lande, hvor kunderne bor, og i produktionslandene.

Få udfaset stofferne

Claus Jørgensen er miljøpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet og kritiserer, at virksomhederne bruger giftige stoffer i deres produktion, fordi der i mange tilfælde findes alternative løsninger, der ikke er skadelige.

»Opfordringen til producenterne er, at man ikke bruger skadelig kemi som en samfundsansvarlig virksomhed. Derfor skal de se at få udfaset stofferne så hurtigt som muligt«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Samtidig lægger Claus Jørgensen vægt på den svære situation, virksomhedernes kunder står i.

»Som forbruger er det rigtig svært, for du kan ikke se, hvad der bliver brugt«, siger han.

Hos Hennes & Mauritz oplyses det, at man vil udtale sig om sagen senere.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden