Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Jens Dresling
Forbrugerkemi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Overforbrug af tøj: Komfort og pris er vigtigere end miljøet

Danskerne er mere interesseret i pris og design end miljøbelastningen.

Forbrugerkemi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dagligdagen er et kompliment for en smart kjole vigtigere for os end den miljøbelastning, som produktionen af kjolen har medført.

Vi går også mere op i prismærker end i CO2-udledning, ligesom komforten er nemmere at forholde sig til end kemikalieforbruget.

LÆS ARTIKEL

»De kriterier er meget tættere på os, hvorimod miljøeffekter er fjernt fra os. Og de er i særdeleshed fjernt fra os, når de ikke længere er i Danmark, men i Indien, Bangladesh og Kina, for så er det ikke noget, vi bliver direkte konfronteret med på nogen måde«, siger Lars Kjerulf Petersen, der beskæftiger sig med miljøsociologi som seniorforsker på Aarhus Universitet.

Han bakkes op af en måling, som Megafon har foretaget for TV 2 og Politiken. Her svarer 75 procent af de adspurgte, at prisen er den vigtigste faktor, når de køber nyt tøj. Lige efter kommer kvaliteten, og at tøjet skal være praktisk. Til gengæld svarer kun 13 procent, at tøjets belastning af miljøet er noget, de lægger vægt på, når de fornyer klædeskabets indhold.

Hvis bæredygtighed og miljøhensyn skal højere op på listen, skal det helst gribe ind i vores hverdag på en eller anden måde, vurderer Lars Kjerulf Petersen. For eksempel er kemikalier direkte mod vores hud en mere håndgribelig konsekvens end forurening på den anden side af Jorden.

»Når det ikke gælder miljøkonsekvenserne af beklædningsgenstande, men derimod deres sundhedseffekt på os selv, er vi mere interesserede, for så bliver det mere nært«, siger han.

Han oplever, at der for eksempel er en større interesse for økologisk babytøj, fordi sart babyhud er noget, forældre bekymrer sig om i hverdagen.

Bliver aldrig førsteprioritet
I de årlige modeuger har bæredygtighed længe været et tema, men opmærksomheden på miljøet er endnu ikke rykket ind i forbrugernes bevidsthed, erkender man hos Danish Fashion Institute, der er modebranchens egen organisation. Alligevel er ambitionen, at det i fremtiden bliver et konkurrenceparameter for designere og tøjproducenter.

»Hvis forbrugerne kan vælge imellem to par jeans, der har nogenlunde samme design og til samme pris, men hvor det ene par er produceret på en bæredygtig måde, tror vi på, at de vil vælge dem«, siger Johan Arnø Kryger, der er senior manager.



Det kræver, at der bliver produceret mere bæredygtigt tøj, så den miljøvenlige udgave er en reel mulighed for forbrugerne. Men lige så vigtigt er det, at modebranchen bliver bedre til at kommunikere og fortælle forbrugerne, hvordan tøjet er blevet til, for lige nu er forbrugerens vilkår helt urimelige, mener han.

»Det er nærmest umuligt for forbrugerne at navigere i det. Det er ikke ligesom med fødevarer, hvor man kan kigge efter det røde økomærke. Selv om jeg arbejder med det på professionelt plan, kan jeg endda have svært ved at gennemskue det«, siger han. Forbrugerne skal på banen

Målet er det modsatte: at skabe fælles retningslinjer for information, der er enkel at forstå. For tiden arbejder en ny international sammenslutning – som store dele af branchen frivilligt tager del i – med et værktøj, der netop opsummerer den samlede miljøbelastning fra bomuldsmarken til tøjbutikken.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ »På længere sigt er planen, at den information skal være tilgængelig for forbrugerne, så man i nakken går rundt med et tal mellem 0 og 100, der fortæller, hvor bæredygtigt tøj man har på. Det er noget, man som forbruger kan relatere sig til, og jeg tror, vi skal derhen, før vi kan forlange, at bæredygtighed er noget, som forbrugeren kan tage stilling til«, siger Johan Arnø Kryger. At information er et nøgleord, er Vibeke Riisberg enig i. Hun beskæftiger sig med bæredygtigt design som ph.d., tekstildesigner og lektor på Designskolen Kolding. Men det er ikke kun modeindustrien, der skal på banen. Skal der ske ændringer, kræver det, at forbrugerne lægger pres på.





»Det er en enormt kompliceret proces at lave en produktion om til at være mere bæredygtig. Branchen er i gang, men hvis processen skal fortsætte, skal forbrugerne også i højere grad efterspørge information, for hvis forbrugerne efterspørger det, begynder virksomhederne også at levere det«, siger hun.

Og så skal forbrugerne være villige til at købe mindre og betale mere for hvert enkelt stykke tøj.

»Så længe forbrugerne vil have den hurtige billige mode, vil der være nogle, der producerer den«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden