Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: JENS DRESLING
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykelsmede og læsere tænder håb for de frosne kabler

Her er både dyre og gratis bud på, hvordan du undgår frost i bremser og gear.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere læsere drømmer om el-opvarmede kabler på cyklen, der holder problemet med blokerede gearskifter og håndbremser på afstand.

Men der er andre forslag også - både når det handler om tilfrosne kabler og den mere radikale løsning at investere i en helt ny type bremser til cyklen.

Fra Tølløse på Midtsjælland har vi fået et råd, der tager fat der, hvor problemet er størst: Hvad gør vi her og nu med de frosne kabler.

LÆS ARTIKEL

Niels Riis Ebbesens optimistiske påstand er, at en god smøring fuldstændigt fjerner risikoen for, at cyklens kabler fryser.

»Det gøres ved, at man afmonterer kablet, og hiver wiren ud af spiralrøret (eller strømpen, som en cykelsmed ville sige), og så fylder man noget silikonefedt i en engangssprøjte, og pumper en god portion fedt ind i spiralrøret, og så stkker man wiren igennem spiralrøret igen«.

Silikonefedt ændrer nemlig ifølge Niels Riis Ebbensen ikke konsistens, når det bliver koldt.

LÆS ARTIKEL

»Og når kablet er smurt op efter ovenstående metode, så kan der simpelthen ikke trænge vand ind i kablet, og skulle der alligevel komme lidt fugt ind i kablet, så er der ikke noget, som isen kan holde fast i«.

Metoden skulle holde sæsonen ud, men så skal den til gengæld gentages hvert år, lige før vinteren starter, lyder det fra Tølløse.

Hos cykelfirmaet Heino Cykler bekræfter cykelsmed Steen Olsen, at det er en brugbar løsning, han er bare lidt loren ved at fylde kablet fuldstændig op med fedtstof.

LÆS ARTIKEL

»En fedtprop i hver ende af kablet er, hvad vi bruger, efter at vi har smurt wiren grundigt med for eksempel smøremidlet WD40«, fortæller han.

»Skulle det med tiden trænge noget fugt fordi fedtproppen, kan man jo så håbe, at der stadig er nok WD40 i kablet til at forhindre kuldeproblemer«, siger han.

Men man kan også gå helt nye veje, selv om det kræver en del penge.

LÆS ARTIKEL

For det første er der løsningen med, at så lidt som muligt af wiren løber i et kabel. Mange bremsesystemer fungerer med at wiren løber åbent og kun få steder er lukket inde i en kabelstrømpe. Det ses ofte med gear- og bremsekabler til baghjulet. De løber ofte frit og er derfor nemmere at holde fri for frost de kortere stumper, de løber i kabel.

»Men det gør jo alligevel ingen forskel for kablet til forbremsen - det må jo nødvendigvis gå i eet stykke«, siger Steen Olsen.

Hydrauliske bremser

Det helt afgørende skridt i en anden retning er at montere hydrauliske bremser, der fungerer efter samme princip som på en bil med lukkede væskefyldte rør, der aktiverer bremserne.

LÆS ARTIKEL

»Det er rated til at være det mest effektive bremsesystem på en cykel og kan monteres, hvis cyklen er forberedt til det«, siger Steen Olsen, der understreger, at hydrauliske bremser fungerer ned til 40 graders frost.

Og det koster den nette sum af cirka 1.500 kroner inklusiv montering for et sådant bremsesystem på en cykel, der er forberedt til det.

Ellers bliver det dyrere, og så kan det nok bedst betale sig at købe en ny cykel, hvor hydraliske bremser er monteret fra starten.

LÆS ARTIKEL

Men vil man nøjes med at anvende sine eksisterende fælgbremser mned bremseklodser, kan et sæt hydrauliske bremser hertil fås for 818 kroner, hvis man selv monterer det.

Et eksempel på hydrauliske fælgbremser kan ses her - og her er der eksempler på hydrauliske skivebremser

En læser, Thomas Eg Kjersgaard fra Københavns Kommunes Teknik- og miljøforvaltning, siger om hydrauliske bremser i kombination med bremseklodser, at:

LÆS ARTIKEL

»En stor fordel ved hydrauliske bremser fremfor mekanisk aktiverede V-bremser er, at bremseklodserne føres lineært ind mod fælgen. V-bremsernes klodser føres i en bue ind mod fælgen. Det vil sige, at når klodserne er tilstrækkeligt slidte, så rammer de ikke fælgen korrekt længere«.

Klodserne skulle altså holde lænegere tid. Men selv om de fungerer i frost, er bremserne ikke vedligeholdelsesfri, understreger han.

»Desværre er bremserne stadigvæk omsorgskrævende. Vintervejrets salt er hårdt for al slags mekanik«, siger Thomas Eg Kjersgaard.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden