Foto: JENS DRESLING
Guides

Cykelsmede og læsere tænder håb for de frosne kabler

Her er både dyre og gratis bud på, hvordan du undgår frost i bremser og gear.

Guides

Flere læsere drømmer om el-opvarmede kabler på cyklen, der holder problemet med blokerede gearskifter og håndbremser på afstand.

Men der er andre forslag også - både når det handler om tilfrosne kabler og den mere radikale løsning at investere i en helt ny type bremser til cyklen.

Fra Tølløse på Midtsjælland har vi fået et råd, der tager fat der, hvor problemet er størst: Hvad gør vi her og nu med de frosne kabler.

LÆS ARTIKEL

Niels Riis Ebbesens optimistiske påstand er, at en god smøring fuldstændigt fjerner risikoen for, at cyklens kabler fryser.

»Det gøres ved, at man afmonterer kablet, og hiver wiren ud af spiralrøret (eller strømpen, som en cykelsmed ville sige), og så fylder man noget silikonefedt i en engangssprøjte, og pumper en god portion fedt ind i spiralrøret, og så stkker man wiren igennem spiralrøret igen«.

Silikonefedt ændrer nemlig ifølge Niels Riis Ebbensen ikke konsistens, når det bliver koldt.

LÆS ARTIKEL

»Og når kablet er smurt op efter ovenstående metode, så kan der simpelthen ikke trænge vand ind i kablet, og skulle der alligevel komme lidt fugt ind i kablet, så er der ikke noget, som isen kan holde fast i«.

Metoden skulle holde sæsonen ud, men så skal den til gengæld gentages hvert år, lige før vinteren starter, lyder det fra Tølløse.

Hos cykelfirmaet Heino Cykler bekræfter cykelsmed Steen Olsen, at det er en brugbar løsning, han er bare lidt loren ved at fylde kablet fuldstændig op med fedtstof.

LÆS ARTIKEL

»En fedtprop i hver ende af kablet er, hvad vi bruger, efter at vi har smurt wiren grundigt med for eksempel smøremidlet WD40«, fortæller han.

»Skulle det med tiden trænge noget fugt fordi fedtproppen, kan man jo så håbe, at der stadig er nok WD40 i kablet til at forhindre kuldeproblemer«, siger han.

Men man kan også gå helt nye veje, selv om det kræver en del penge.

LÆS ARTIKEL

For det første er der løsningen med, at så lidt som muligt af wiren løber i et kabel. Mange bremsesystemer fungerer med at wiren løber åbent og kun få steder er lukket inde i en kabelstrømpe. Det ses ofte med gear- og bremsekabler til baghjulet. De løber ofte frit og er derfor nemmere at holde fri for frost de kortere stumper, de løber i kabel.

»Men det gør jo alligevel ingen forskel for kablet til forbremsen - det må jo nødvendigvis gå i eet stykke«, siger Steen Olsen.

Hydrauliske bremser

Det helt afgørende skridt i en anden retning er at montere hydrauliske bremser, der fungerer efter samme princip som på en bil med lukkede væskefyldte rør, der aktiverer bremserne.

LÆS ARTIKEL

»Det er rated til at være det mest effektive bremsesystem på en cykel og kan monteres, hvis cyklen er forberedt til det«, siger Steen Olsen, der understreger, at hydrauliske bremser fungerer ned til 40 graders frost.

Og det koster den nette sum af cirka 1.500 kroner inklusiv montering for et sådant bremsesystem på en cykel, der er forberedt til det.

Ellers bliver det dyrere, og så kan det nok bedst betale sig at købe en ny cykel, hvor hydraliske bremser er monteret fra starten.

LÆS ARTIKEL

Men vil man nøjes med at anvende sine eksisterende fælgbremser mned bremseklodser, kan et sæt hydrauliske bremser hertil fås for 818 kroner, hvis man selv monterer det.

Et eksempel på hydrauliske fælgbremser kan ses her - og her er der eksempler på hydrauliske skivebremser

En læser, Thomas Eg Kjersgaard fra Københavns Kommunes Teknik- og miljøforvaltning, siger om hydrauliske bremser i kombination med bremseklodser, at:

LÆS ARTIKEL

»En stor fordel ved hydrauliske bremser fremfor mekanisk aktiverede V-bremser er, at bremseklodserne føres lineært ind mod fælgen. V-bremsernes klodser føres i en bue ind mod fælgen. Det vil sige, at når klodserne er tilstrækkeligt slidte, så rammer de ikke fælgen korrekt længere«.

Klodserne skulle altså holde lænegere tid. Men selv om de fungerer i frost, er bremserne ikke vedligeholdelsesfri, understreger han.

»Desværre er bremserne stadigvæk omsorgskrævende. Vintervejrets salt er hårdt for al slags mekanik«, siger Thomas Eg Kjersgaard.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce