Gør din ynglingsmorgenmad sundere.
Foto: JENS DRESLING

Gør din ynglingsmorgenmad sundere.

Guides

Sådan tryller du din usunde morgenmad sund

Der skal kun mindre ændringer til, hvis du vil forvandle en halvslatten morgenmad til et sund energitilskud.

Guides

Det nytter ikke at droppe morgenmaden for at holde sig slank. Husk at spise din morgenmad, så går det bedre med resten af dagen!

Sådan lyder første bud fra kandidat i ernærings- og husholdningsvidenskab Preben Vestergaard Hansen fra Suhrs Professionshøjskolen Metropol.

Ifølge ham skal 25% af dagens energi bør komme fra din morgenmåltid. Når det er sagt, så er det ikke ligegyldigt, hvad du stopper indenbords før du skal ud og være energisk resten af dagen.

Så, her er seks justeringer der kan gøre din morgenmad sundere.


Jordbæryoghurt med crysli
Hvis du godt kan lide med så prøv istedet fromage frais (den magre) blended med friske eller frosne jordbær, og med müsli uden sukker drysset på toppen.

Du får især:

1. mere protein (da fromage frais indeholder dobbelt så meget protein som yoghurt uanset fedtindhold)
2. langt mindre sukker (ved af anvende friske bær og en müsli der ikke er tilsat raffineret sukker)
3. mindre mættet fedt (især af den mættede slags, da crüsli indeholder en større mængde mættet fedt)
4. flere kostfibre (kilden er både müsli og jordbær)
5. og en portion frisk frugt!

Du kan også foretage en mindre justering ved at skifte sødmælksyoghurten ud med en skummetmælks- eller lightvariant.


Krydderbolle med ost og bærmarmelade
Hvis du godt kan lide en krydderbolle med almindelig skæreost og bærmarmelade så prøv istedet en fiber- eller rugbolle med hytteost og friske bær (f.eks. blå-, hind- eller solbær).

Du får især:

1. mindre sukker (ved at vælge friske bær fremfor marmelade, og grove boller fremfor krydderboller)
2. mindre mættet fedt (ved at vælge hytteost istedet for almindelig skæreost)
3. flere kostfibre (kilden er de grove boller og friske bær)
4. og en portion frisk frugt!

Du kan også foretage en mindre justering ved at skifte krydderbollen ud med grovbolle, den almindelige skæreost ud med en mere mager variant og bærmarmeladen ud med en marmelade hvor der ikke er tilsat raffineret sukker.

  • Se tv:


Hjemmelavet knækbrød med chokoladepålæg
Hvis du godt kan lide bagerens hjemmelavede knækbrød med det lyse chokoladepålæg så prøv istedet fra supermarkedshylden og den helt mørke pålægschokolade.

Du får især:

1. mindre sukker (ved at vælge den mørke pålægschokolade)
2. mindre mættet fedt (ved at vælge et knækbrød hvor der ikke er tilsat smør eller for meget fedtstof)
3. flere kostfibre (det kan du selv justere udfra valget af knækbrødsvariant)


Ota Solgrød med smørklat
Hvis du godt kan lide Ota Solgrød med æble/kanel og en smørklat, så prøv istedet at lave din egen grød af havre, friske æbler, kanel og for eksempel jordnøddeolie (Se guiden over og find din favorit).

Du får især:

1. mindre sukker (du undgår den tilsatte sukker ved selv at lave din egen grødvariant)
2. mindre salt (der er salt i Ota Solgrød)
3. mindre mættet fedt og flere givtige umættet fedtsyrer (ved at erstattet smør med olie)
4. og en portion frisk frugt!

  • Få flere opskrifter:


Guldkorn og pære/bananyoghurt
Hvis du godt kan lide en portion almindelig pære/bananyoghurt med guldkorn, så prøv istedet yoghurt naturel (den magre slags) med kogte og kølede brune ris (du kan også vælge hvide), hakkede banan- og pærestykker. Drys eventuelt med et sødt element som hakkede tørrede abrikoser eller figner.

Du får især:

1. mere protein (dette kommer fra den brune ris og de tørrede frugter)
2. langt mindre sukker (ved af anvende brune ris istedet for de 'gyldne ris' og ved at anvende frisk frugt)
3. mindre mættet fedt
4. flere kostfibre (kilden er risene, pærer og banan)
5. og en portion frugt.

Du kan også foretage en mindre justering ved at skifte den almindelige pære/bananyoghurt ud med en skummetmælks variant, og skifte guldkornen ud med den usødede variant.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

  • Test dig selv:


Toast med smør og syltetøj
Hvis du godt kan lide toast med smør og syltetøj, så prøv istedet ristet rugbrød med friskost naturel (en mager variant) og tynde skiver af f.eks. æble, pære eller kiwi.

Du får især:

1. mere protein (kilderne er friskost og rugbrød)
2. mindre sukker (ved at udskifte syltetøj og hvidt brød)
3. mindre mættet fedt (for mættet fedt får du fra smør)
4. flere kostfibre (kilderne er rugbrød og frugt)
5. og en portion frisk frugt!

Du kan også foretage en mindre justering ved at skifte toasten ud med grovtoast, smør ud med margarine og syltetøjet ud med en variant der ikke er sødet med raffienret sukker.

  • Se også:

Velbekomme!

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden