Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JAN GRARUP
Foto: JAN GRARUP

Sengetid. Trods velmenende råd fra venner og familie, er det ikke alle råd, som virker lige godt. Her er otte myter, og en eksperts svar på dem.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Otte myter om søvn

Visse myter om søvn er sejlivede, men her er nogle, som ikke holder stik.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der findes mange tips og trick til at få en bedre nattesøvn, men det er bare ikke alle, som virker lige godt.

Professor og overlæge Poul Jennum, som er søvnforsker på Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital, fortæller, hvilke søvnmyter, som i hvert fald kan tilbagevises.

1. Myte: Søvnen skal være uafbrudt »Forkert. Man skal ikke kunne sove uafbrudt natten igennem og vågne op frisk op hver dag. Det er normalt at vågne i løbet af natten, og normalt at kvaliteten af ens søvn varierer dag for dag«.

2. Myte: Sovemedicin forbedrer søvnen
»Nej, Mange tror, at sovemedicin giver en bedre søvn, men det reducerer kun tiden, det tager at falde i søvn og gør en sværere at vække. Søvnkvaliteten bliver derfor ikke bedre af sovemedicin«.

3. Myte: Alkohol giver en bedre søvn
Falsk. »Alkohol kan ikke anbefales som sovemiddel, selv om det gør, at man falder hurtigere i søvn, for alkohol hæmmer den dybe søvn og drømmesøvnen, som er vigtig for søvnkvaliteten. Alkohol medfører også øget urinproduktion, så man skal lade vandet hyppigere om natten, hvilket også forstyrrer søvnen«.

LÆS ARTIKLEN

4) Myte: Snorken er farligt
»Almindelig snorken er ufarligt, og cirka 20-30 procent af befolkningen snorker. Men hvis ens snorken er uregelmæssig og uden vejrtrækningspauser, kan det være et tegn på farlige sygdomme«.

5. Myte: Mad kan bruges som sovemiddel
»Selv om mange bliver trætte efter et måltid, kan mad ikke bruges som sovemiddel. Man skal ikke gå sulten i seng, men eksempelvis påvirker sukker og salt vores vække-system i hjernen. Desuden fordøjer vi bedst, når vi er vågen«.

6. Myte: Mænd og kvinder sover lige tungt
»Nej, Kvinder sover en smule lettere, og det skyldes formodentlig, at de fra naturens side skulle kunne vågne for at passe deres børn. Derfor oplever kvinder nok også ofte søvnløshed end mænd«.

7. Myte: Søvnen giver nye idéer
»Hjernen bearbejder en masse under søvnen, men søvnen giver ikke nye idéer eller løser ens problemer. Det kan være en god idé at sove på tingene, fordi man får en tidsfaktor ind, som sætter tingene i et andet lys, men det er det«.

8. Myte: Lys om natten er uproblematisk

»Forkert. Kraftigt lys hæmmer søvnen, så man bør undgå at tænde halogenspottet på badeværelset, hvis man skal på toilet om natten. Så siger man nemlig til hjernen, at den skal vågne op. Hvis det kniber med orienteringen i mørket, så hellere brug mobiltelefonens lys«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden