Foto: PER FOLKVER (arkiv)
Guides

Spis dig til smukt hår

Læs her hvordan du ved hjælp af kost og livsstil kan få et flottere og stærkere hår.

Guides

Håret er, ligesom huden, en reflektion af kroppens generelle sundhedsmæssige tilstand.

Er du vitaminfattig, dehydreret, søvnløs eller stresset vil håret altså som regel se ud derefter. Håret vil simpelthen vokse glansløst og skrøbeligt ud.

Desværre kan skadet hår ikke genoprettes, men du kan pleje det til at synes sundere mens du samtidig sørger for at nære den igangværende hårproduktion med sunde vaner.

Har du som udgangspunkt et meget tyndt og fint hår vil du sandsynligvis aldrig, uanset kost og livsstil, kunne få et tykt og tungt hår. Men da håret i gennemsnit vokser ca. 2 centimeter om måneden, kan du, centimeter for centimeter, sørge for, at det har de bedste forudsætninger i dannelsesprocessen.

Måske kan dit hår blive til mere, end du går og tror?

Omega-3
Fed fisk som laks, makrel, sild, ansjoser og sardiner indeholder proteiner og sunde omega-3 fedtsyrer som er særligt gode for hårprduktionen.

De hjælper med at holde hovedbunden sund, at modvirke udtørring af huden, at give håret glans og så findes der undersøgelser, der tyder på at omega-3 kan have en positiv effekt på hårets vækst.

Er du vegetar kan du få de gode fedtstyrer fra hørfrø og hørfrøolie, rapsolie, sojaolie, valnødder og valnøddeolie.

LÆS GUIDE

Grønne grøntsager
Grøntsager som spinat og brocoli er gode kilder til vitaminerne A og C, der hjælper kroppen med at producere talg. Dette hudfedt fungerer i den rette mængde som kroppens egen balsam.

Grønne grøntsager er desuden ofte rige på jern og calcium.

LÆS GUIDE

Proteiner
Bønner, kylling, fisk, ost, æg, korn, frø, avokado, linser, dadler og nødder er alle fødevarer, der er rige på protein.

Protein styrker håret og hjælper det med at gro.

LÆS GUIDE

Fuldkorn
Fuldkorn indeholder zinc, jern og B vitaminer, der er guf for håret. Desuden er fuldkorn en stor del af en sund kost, da maven får gode mættende kostfibre at arbejde med.

Spis fuldkornsbrød og lad dine øvrige kornprodukter som pasta, ris, cereal og lignende være af grovere fuldkornsvarianter med et højt indhold af kostfibre.

LÆS GUIDE

Vand
Hud og hår har, som resten af kroppen, brug for fugt. Derfor er det vigtigt at drikke rigeligt med væske og at begrænse indtaget af kaffe, te og alkohol, der er vanddrivende og derfor virker dehydrerende.

Vand indeholder ingen overflødige kalorier og slukker tørsten bedst. En voksen med almindelig fysisk aktivitet bør minimum drikke 1 - 1,5 liter rent vand i døgnet. Mere hvis du sveder.

LÆS GUIDE

Gulerødder
Gulerødder indholder A-vitamin som hjælper dig med at få en sund hovedbund og et bedre syn.

Mejeriprodukter

Calcium er et nyttigt mineral når hårproduktionen skal boostes. Mejeriprodukter indeholder desuden gode proteiner.

Vælg magre varianter som skummetmælk, fedtfattig ost (eksempelvis hytteost) og yoghurt uden sukker hvis din hårnæring ikke skal gå ud over vægten.

Andre gode hår-råd er:

  • Få nok søvn. Generelt har et voksent menneske brug for 7-9 timer om natten.
  • Drop slankekuren. Slankekure kan skabe underskud af vigtige næringsstoffer. Spis hellere en sund og varieret kost hver dag.
  • Hjælp med tilskud. Det er bedst at spise sundt, men har du svært ved at få opfyldt dine behov gennem kosten, kan et kosttilskud være en hjælp. Vigtige næringsstoffer for håret er blandt andet: jern, zinc, omega-3, calcium og diverse b-vitaminer eksempelvis biotin. En multivitamin kombineret med fiskeolie vil som regel indeholde hvad du har brug for.

Kilder: www.webmd.com, www.hair-blog.dk, www.ilovebeauty.dk, www.altomkost.dk

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce