0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Find den sundeste kontorstol

Næstefter sengen er kontorstolen det møbel, vi opholder os mest i. Eksperter råder os til at købe kontorstole, der byder på god komfort og flot design.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
MIRIAM DALSGAARD
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Direktørstolen er ussel at sidde i. Men der er masser af bud på smarte og lækre stole, der er gode at sidde i. Følg guiden til de bedste kontorstole.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Direktørens stol lugter ganske vist langt væk af læder, cigarer og penge, og laver uoprettelige fordybninger i det ægte tæppe. Og når direktøren en gang har sat sig i den, kommer han ikke op igen før ved frokosttid.

Det gør man for eksempel ved at hæve stolen til en højde, hvor man kun lige støtter på sædet med korsbenet – lige over bagdelen – og fødderne i gulvet. Her er hofte og knæled åbnet op, og der er god blodgennemstrømning«.

Når rygsøjlen befinder sig i sit naturlige leje, er den S-formet. En nem måde at blive bevidst om ryggens kurver på er ved at kigge sig selv i spejlet med siden til. Den form, ryggen har i spejlet, er den, man skal forsøge at bevare, når man sidder på sin stol.

Smæk fødderne op
Den position, man vil opleve som rank, er på lang sigt det mindst belastende for ryggen. Men utrænede siddere, der har siddet med for krummet eller for svajet ryg, vil opleve det som en anstrengelse at holde ryggen rank. Så må man betragte det som enhver anden form for træning og træne sig op lidt ad gangen.

»Man kan for eksempel hvile ryggen ved at smide fødderne på bordet og læne ryggen mod ryglænet. Det er faktisk det eneste tidspunkt, man har brug for ryglænet. Det vil nok ikke være populært på alle arbejdspladser, men så må man sige til chefen, at det er sundt«, griner Pernille Thomsen, som ofte selv smider fødderne op på bordet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter