Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Prosit. Det kan tage tid at komme sig oven på en gennemsnitlig influenza, men sørger man for at få sukker og vand under sygdommen, kommer man nemmere ud på den anden side.
Foto: ROBERTO PFEIL/AP

Prosit. Det kan tage tid at komme sig oven på en gennemsnitlig influenza, men sørger man for at få sukker og vand under sygdommen, kommer man nemmere ud på den anden side.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan kommer du dig hurtigst efter influenzaen

Få gode råd til at komme hurtigt på benene efter vinterens influenza.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange har de seneste par uger været ramt af influenza og forkølelse, og selv om de fleste er på benene efter nogle dage, kan det tage flere uger at føle sig helt oven på igen.

SE GUIDE

Lektor Jens Rikardt Andersen fra Institut for Human Ernæring, Klinisk og Eksperimentel Ernæring på Københavns Universitet forklarer, at det i bund og grund handler om at indtage de rigtige ting under sygdommen, så kroppen ikke nedbryder vigtige proteiner for at håndtere infektionen.

Mister en masse væske
»Når du har en sygdom med høj feber, bruger kroppen glykogendepoterne eller sukkerdepoterne i muskelcellerne op. For at skabe den sitren i muskelcellerne, som skaber varmen, æder muskelcellerne det sukker, du har, og du går i virkeligheden sukkerkold og får ondt i musklerne«, forklarer han og fortæller, at det derefter går ud over proteinerne i kroppen:

»Når sukkerdepoterne er tomme, begynder du at nedbryde dine proteiner for at lave sukker af dem. Hvornår det begynder at ske, er individuelt. Det afhænger af, hvor veltrænet du er. Jo mere veltrænet du er, desto større sukkerdepoter har du. Men du vil normaltvis have sukkerdepoter til 8-12 timer«.

Det er derfor vigtigt, at man sørger for at give kroppen sukker, så den har noget at arbejde med:

»Det handler først og fremmest om at sørge for, at kroppen ikke løber tør for sukker. Du skal derfor primært indtage sukker og vand, når du har feber«, råder Jens Rikardt Andersen og understreger, at det er vigtigt, at man indtager rigtigt sukker og ikke sødestoffer. Det må gerne være sukker i form af frugtsaft, men ikke kunstige sukkerstoffer. Kroppen har brug for vand, dels fordi man mister en masse væske, og dels fordi det bruges til at transportere sukkeret rundt i kroppen.

Ømhed er et tegn på sukkermangel
Har kroppen brugt al sukkeret, vil man ikke være i tvivl, og man vil føle sig øm i hele kroppen.

Har man små børn, bør man lugte til deres ånde. Lugter den af acetone, er de løbet tør for sukker.

»Det betyder, at de er gået i gang med at forbrænde deres fedt i stedet, og de begynder at få ondt i kroppen«, forklarer han og fortæller, at også de har brug for sukker og vand - og som regel langt tidligere i sygdomsforløbet end de voksne, da de ikke har nær så store sukkerdepoter.

»De har til 2-3 timer - så er der udsolgt. Det afhænger lidt af, hvor meget feber de har«.

Proteiner til lange sygdomsforløb
Sukker og vand er nok, når der er tale om kortere sygdomsforløb på et par dage, men har man en mere hårdfør influenza, vil kroppen også få brug for proteiner.

»Varer sygdommen flere dage, begynder du at nedbryde dine proteiner og lave dem om til sukker, fordi du ikke længere kan klare dig med dine depoter, og du ikke længere kan fylde op med sukker på samme måde«, fortæller Jens Rikardt Andersen og forklarer, at man ved at nedbryde proteinerne i kroppen, nedbryder vigtige hjælpestoffer i kroppen.

»Og det tager frygteligt lang tid at opbygge dem igen - det kan tage flere uger. Trækker sygdomsforløbet ud bliver du derfor nødt til at indtage protein for at beskytte dem«, forklarer han og råder sygdomsramte danskere at indtage mælk, der er en hurtig kilde til proteiner.

»Mager mælk som minimælk, letmælk og skummetmælk er en fordel. Sødmælk indeholder mere fedt, og man orker derfor ikke at indtage så meget. Jo tyndere det er, jo mere effektivt er det - og så bidrager det også til ens væske«.

Intet behov for ekstra vitaminer

Til gengæld er der ikke nogen grund til at begynde at spise bunker af vitaminpiller og kosttilskud.

SE GUIDE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er ingen grund til at indtage ekstra vitaminer og mineraler - du når ikke at forbruge dem«, fortæller Jens Rikardt Andersen og forklarer, at man heller ikke skal være bekymret for at miste dem, fordi sygdommen også inkluderer opkast.

»Under almindelig influenza er det ikke væsentlige mængder, man mister. Så længe du sørger for at få noget ned i maven - der vil altid være noget, der bliver dernede, selv om du kaster op«.

Efter sygdomsforløbet bør man fortsat sørge for at få sukker og protein.

»Og spar på fedtet. Det er ikke fedtet, du mister under influenza og andre febersygdomme. Det er proteiner og muskelfibre. Så beskyt dine proteiner, så slipper du billigere bagefter«, slutter Jens Rikardt Andersen.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden