Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: RUNE PEDERSEN
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

10 gode grunde til at spise fuldkorn

Skift det hvide brød ud med lidt grovere korn og få masser af vitaminer og andre næringsstoffer.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fuldkorn er en vigtig del af de otte kostråd, fordi det blandt andet kan forebygge kræft, hvis vi spiser mere af det grove.

Vi har listet flere gode grunde til hvorfor fuldkorn bør være en del af din daglige kost:

1. Godt for din fordøjelse Fuldkornsprodukter virker enormt godt for fordøjelsen, da fiberindholdet bl.a. forebygger forstoppelse, og holder maven i gang.

2. Du spiser mindre
Undersøgelser viser, at fuldkorn mætter rigtig godt. Det betyder, at du spiser mindre og får lettere ved at holde vægten. Du fremmer mætheden og får den til at vare længere. Prøv fx at og følg guiden til

3. Du forebygger sygdomme
Spis hele korn i stedet for korn hvor man har fjernet mange dele. Fuldkorn rummer nemlig vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at undgå overvægt/fedme og kræft.

4. Pleje kredsløbet
Risiko for sygdomme som type 2 diabetes (sukkersyge) og hjerte-sygdomme kan mindskes ved at spise fulkornsprodukter.

5. Gør dit blodsukker stabilt
Fuldkornsprodukter giver et stabilt blodsukker, der er giver velbehag og ro i kroppen. Et ustabilt blodsukker gør dig nemlig træt, uoplagt og irritabel. Prøv fx at

6. Høj næringsværdi
I forhold til raffinerede korn (f.eks. hvidt brød) er fuldkorn rigere på antioxidanter, fibre, vitaminer og mineraler. Det vil sige du får mere valuta for pengene hvis du køber fuldkornprodukter.

7. Godt for vegetarer
Fuldkorn indeholder de fleste af B vitaminerne. Størstedelen af B vitaminer er vigtige for omdannelsen og udnyttelsen af madens næringsstoffer. Vitamin B1 er desuden essentielle for et velfungerende nervesystem.

8. Giver god energi
Komplekse kulhydrater, som fuldkorn er spræng fyldt af, er yderst vigtig for kroppens, og ikke mindst hjernens velbefindende. De er faktisk kroppens primære energikilde og den eneste form for energi, som din hjerne kan bruge.

9. Billig mad med lang holdbarhedstid
Fuldkornsprodukter er fuld af vital næring, og så ligger de forkellige produkter i en ganske rimelig prispkategori. Og så er holdbarhedstiden tilstrækkelig lang til at du godt kan have et valassorteret lager liggende. Så har du nemlig forskellige valgmuligheder til når du skal lave mad.

10. Fuldkorn er fuld af muligheder

Du kan bruge fuldkornsprodukter til utroligt mange retter. Udover som det traditionelle tilbehør ris (grodt) og pasta (groft) kan du for eksempel bruge fuldkorn når du skal:

- bage brød, boller og kage - lave salater, deller og sunde snacks - overrraske med lune pandekager eller vafler - byde gæster på hjemmelavet lasagne, pizza eller burgere


LÆS GUIDE: - med opskrifter fra Tina Scheftelowitz

Kilder: Kampagnen 'Vælg Fuldkorn Først'

Fødevarestyrelsen
Food of Life - Det Biovidenskablige Fakultet
Kræftens Bekæmpelse

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden