Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Aktion. Få gang i de små muskler i ryggen ved at strække og bevæge dem.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Aktion. Få gang i de små muskler i ryggen ved at strække og bevæge dem.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er 5 strækøvelser der kan lindre dine rygsmerter

Øvelser, hvor du får strukket de små muskler i ryggen, kan have gavnlig effekt.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ofte kramper i de små, skrå muskler i ryggen, der giver akutte rygsmerter, vedligeholder dem og låser din ryg.

Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme på Glostrup Hospital anbefaler disse fem strækøvelser:

  • I denne øvelse skal du ned på alle fire, så du støtter på dine knæ og albuer/underarme. Rund ryggen, så meget du kan. Hold stillingen i et par sekunder. Svaj derefter ryggen, så meget du kan. Hold også denne stilling i et par sekunder. Gentag øvelsen fire-fem gange.
  • Læg dig på ryggen og træk knæene op mod maven. Brug armene til at fastholde benene i positionen i et par sekunder. Stræk derefter benene langsomt ud og lad dem støtte mod gulvet. Gentag øvelsen et par gange.
  • Begynd denne øvelse med at sidde på knæene. Før derefter langsomt kroppen frem og ned mod gulvet. Lad hovedet hvile mod underlaget og rund ryggen. Du må selv vælge, om dine arme skal placeres bagud eller fremad. Gentag øvelsen fire-fem gange.
  • Til denne øvelse skal du bruge en stol. Sæt dig på kanten, og bøj dig forover. Før hænderne gennem benene og forsøg at få fat på stolebenene. Hold stillingen et par sekunder og ret dig derefter op. Gentag øvelsen et par gange.
  • Sæt dig på en stol med fødderne placeret på gulvet. Placer den ene albue på modsatte knæ. Skub albuen ud over knæet, så du får strakt de skrå rygmuskler ud. Gentag med den modsatte albue og knæ. Giv hver side fem omgange.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden