Foto: BORBERG THOMAS
Guides

Du kan selv beregne, om du er fed

Lægerne bruger to metoder på at fastslå om man er overvægtig. Det kan du også gøre.

Guides

Danskerne tager voldsomt på i vægt.

En undersøgelse fra Region Midtjylland viste i sidste uge, at 52 procent af borgerne i regionen er overvægtige eller svært overvægtige. Og da Region Midtjylland rent demografisk er et ret præcist billede af befolkningen i hele landet, gælder tallene dermed også for hele landet.

Med andre ord: Der er flere tykke end tynde i Danmark lige nu.

BMI og æbleformen
Men hvordan finder man ud af, om man er overvægtig eller svært overvægtig?

KLARLUNDS BREVKASSE

Lægerne bruger to konkrete modeller til at fastslå, om du vejer for meget - og om overvægten udgør en sundhedstrussel. Og det er begge modeller, som du kan teste dig selv på.

Den ene er Body Mass Index - forkortet BMI. Med den beregner man, om vægten er normal i forhold til højden.

Sådan beregnes BMI
Den anden er den såkaldte Talje/hofte-Ratio eller Æble-Pære-Indekset. Det fortæller, om fedtfordelingen øger risikoen for sygdomme som sukkersyge, hjerte-kar sygdomme eller for højt blodtryk blot for at nævne nogle få. Den vender vi tilbage til.

Dit BMI beregnes ved følgende formel:

Vægt i kilo / (højde i meter x højde i meter)

LINK:Beregn dit BMI på netdoktor.dk

Et eksempel: En mand vejer 100 kg og er 1,80 meter høj. Hans regnestykke er 100 / (1,8 x 1,8) = 30,86. Hans BMI er dermed 31 og er dermed kraftig overvægtig.

KLARLUNDS BREVKASSE

»Skillelinjen mellem normalvægt og overvægt er ved BMI 25. Det vil sige, at man er overvægtig og bør tabe sig, hvis ens BMI er på 25 eller derover. BMI op til 29,9 er defineret som moderat overvægt, mens en person med BMI på 30 eller derover er fed i klinisk forstand«, skriver professor og dr. med Arne Astrup på netdoktor.dk.

Ikke for bodybuildere
Bemærk, at BMI-tallet ikke kan bruges for body-buildere, da deres muskelmasse snyder, ligesom mennesker med kraftig knoglebygning, kan have et BMI-tal der højere 25, uden at være overvægtige

Fedtets placering på kroppen har også stor betydning for, hvor farlig overvægten er. Hvis det er omkring maven og brystkassen, er det farligere, end hvis det for eksempel sidder på lårene eller bagen. Her sidder det længere væk fra de centrale organer og finder ikke så let vej ind i blodårerne.

Sådan beregnes Talje/hofte-indekset
Og her brugerne lægerne Talje-Hofte-Ratio-modellen. Du beregner dit tal med et målebånd og følgende formel:

Omfang om taljen (livmålet) i cm / omfanget om hoften i cm

LÆS ARTIKEL

Et eksempel: En kvinde måler 120 cm. om taljen og 100 cm. om hoften. Hendes tal er 1,20. Hun har dermed den farlige æbleform.

»Er tallet over 0,8 (for kvinder) og 1,0 (for mænd) har du den farlige æbleform. Du bør tabe dig for at lette presset på dine organer og undgå en række fedt-relaterede sygdomme, som årene går. Hvis dit fedt 'sidder på' lår og bagdel, er det knapt så farligt. Fedtet er placeret fjernere fra de centrale organer og finder ikke så let vej ind i blodårerne«, skriver Arne Astrup på netdoktor.dk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden