Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ROBERTO PFEIL/AP
Foto: ROBERTO PFEIL/AP

Prosit. Med vinter og kulde følger forkølelser. Men kan man gøre noget for at holde dem fra systemet? Tjek ser nærmere på immunforsvaret med professor Allan Randrup Thomsen.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan man styrke sit immunforsvar?

Kan man spise sig sund i broccoli og blåbær? Og bør man holde sig fra offentlige transportmidler og folks bakterier? Tjek stiller skarpt på myter om immunforsvaret.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vinteren er over os, og det samme er et utal af forkølelser og influenza-lignende sygdomme. Mange render af samme grund rundt og småhoster og pudser næse, mens der mentalt krydses fingre for, at immunforsvaret kan holde det meste på afstand.

Overalt i medier og reklamer ses tips til forbedring af immunforsvaret. Nogle fortæller om vidundergrøntsager, andre om naturlægemidler og andre igen holder sig til velkendte husråd. Men kan man overhovedet styrke sit immunforsvar?

SE GUIDE

Professor Allan Randrup Thomsen fra Institut for International Sundhed, Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet forklarer, at der overordnet set ikke er ret meget, man kan gøre, hvis man i øvrigt er sund og rask.

»Det vigtigste, man kan gøre, er at spise sundt og varieret, og selvfølgelig sørge for, at den kost, man spiser, indeholder en rimelig mængde af de nødvendige vitaminer«, forklarer han.

Drop vitaminpillerne
Af samme grund er vitaminpiller for de fleste mennesker ikke nødvendige - og slet ikke c-vitaminer, som ellers ofte fremhæves som et effektivt middel mod forkølelse:

»Skrønen om c-vitaminer er forkert. Et kæmpe oversigtsarbejde, hvor man sammenlignede 30 studier af vitamin c's effekt på forkølelse, viste ingen tegn på effekt«.

Allan Randrup Thomsen fremhæver dog mineralet zink og naturlægemidlet echinacea, fra planten af samme navn, som præparater, der har vist en - omend svag - effekt på forkølelse.

»Men igen - i hvert fald når det gælder zink - vil de fleste mennesker få det, de skal bruge, gennem kosten«, pointerer han.

Intet vidundermiddel
Og når det kommer til kosten, skal man ikke tro, at det hjælper at proppe sig med specielle grøntsager eller frugter.

»Der er ingen vidundergrøntsager eller vidunderfrugter«, understreger Allan Randrup Thomsen og forklarer, at mange i det hele taget har en lidt forskruet opfattelse af immunforsvaret.

LÆS ARTIKEL

»Folk, som ikke har forstand på området, taler meget om, at man skal styrke sit immunforsvar - og det er faktisk ikke rigtigt. Et godt immunforsvar er et immunforsvar i balance, der reagerer på de ting, det skal reagere på og ikke på det, det ikke skal reagere på - såsom allergi«.

Find balancen
Det handler derfor ikke, imodsætning til hvad mange går og tror, om at have et så stærkt immunforsvar som muligt, der ender med at gå til angreb på kroppens egne celler. Men det nytter omvendt heller ikke noget at skærme sig fra andre mennesker og leve et klinisk rent liv uden påvirkning af bakterier.

»Det har selvfølgelig en kortvarig gevinst, men på langt sigt kommer man til at betale dyrt, da man mangler den stadige stimulation af ens immunforsvar«, forklarer Allan Randrup Thomsen og henviser til et studie, der har set på risikoen ved at benytte sig af offentlige transportmidler. Her nåede man frem til, at folk, der brugte offentlige transportmidler var hyppigere syge end andre. Et nærmere eftersyn af delgrupperne viste dog, at de, der primært blev syge, var folk, der sjældent brugte offentlig transport, mens de daglige pendlere slet ikke blev syge i samme grad.

»Det er et spørgsmål om at finde den rigtige balance og ikke gå til ekstremer og lukke sig inde i en boble men heller ikke styrte ud blandt 100 mennesker med forkølelse«, pointerer han.

Man bør derfor følge alle de velkendte regler for en sund levevis: spise sundt og varieret, dyrke motion på et moderat niveau, have en sund døgnrytme og undgå stress.

Husk hygiejnen

Er der infektioner i omløb, bør man holde sig fra inficerede mennesker og huske reglerne for god hygiejne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

SE GUIDE

Det vil sige host i armhulen, hyppig håndvask og hyppig rengøring af ting, der ofte er i berøring af mange - såsom dørhåndtag og telefoner.

Er man selv blevet syg, råder Allan Randrup Thomsen en til at tænke sig godt om, inden man raskmelder sig:

»Bliv gerne lige en dag mere hjemme efter temperatueren er normaliseret - så smitter man med stor sandsynlighed ikke længere«, siger han og råder også folk til at klæde sig varmt på her i disse kolde dage og undgå træk.

»Selv om der er tale om infektioner, så er det muligvis sådan, at man har en større risiko for at blive syg, hvis man bliver afkølet. Forklaringen er, at vi alle sammen hele tiden er udsat for en vis mikrobiel belastning, og hvis vi tilfældigvis har nogle bakterier på vores slimhinder og samtidig afkøles, så kan det være med til at fremme en sygdom«, slutter han.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden