Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Pulsen kommer langt op

Det er ikke farligt at få pulsen helt i top og hive efter vejret, men hvis man bliver svimmel skal man derimod til at passe på.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Tommy Madsen :

Jeg har dyrket ret meget sport gennem mange år – er lige fyldt 67 – men mine efterhånden slidte knæ har ændret på mine motionsvaner. Nu er jeg hver anden dag i motionsrum, hvor jeg dels træner for at styrke muskulaturen omkring knæene, dels cykler en halv time på motionscykel.

LÆS ARTIKEL

Jeg presser mig selv, når jeg cykler – sveder og pruster og tænker hver gang på de mange advarsler, der står på et skilt på motionscyklen. Man skal øjeblikkelig stoppe sin træning, hvis man hiver efter vejret, bliver ’lightheaded’, føler sig dårligt tilpas, bliver svimmel osv. Og – fortsætter advarslen – man må ikke overskride ’the recommended pulsrate’ for sin alder. Og det gør jeg altså hver gang – meget (den anbefalede puls for aldersklassen 61-67 er angivet til 115 – der er ingen anbefalinger for mennesker, der er over 67).

Hvilken betydning har det?


Svar:

Du er tilsyneladende en mønsterborger, der følger alle motionsanbefalinger til punkt og prikke. Du har fundet en motionsform, der virker for dig, selv om knæene gør vrøvl. Du laver styrketræning med henblik på at styrke musklerne omkring knæleddene, hvilket er en rigtig god ide.

GUIDE Jeg gætter nemlig på, at du har artrose (slidgigt) i knæene, og i det tilfælde har fysisk aktivitet, inkl. styrketræning, ligefrem terapeutisk effekt. Du sørger oven i købet for at få pulsen godt op, helt i tråd med anbefalingerne om, at man mindst et par gange om ugen bør udføre fysisk aktivitet med høj intensitet, hvor pulsen er høj, hvor man bliver forpustet, og hvor det er svært at snakke.

Den anbefalede puls, der står skrevet på motionscyklen, er ikke baseret på videnskabelig dokumentation. Og det er ikke farligt at banke pulsen op og hive efter vejret, når man motionerer. Hvis man derimod bliver svimmel, får ondt i brystkassen eller føler sig utilpas, mens man motionerer, skal disse symptomer tages alvorligt. Man skal straks stoppe og eventuelt søge læge.

Brevkasse:

Så længe man kun er syg i knæene, er der uanset alder ingen øvre pulsgrænse, som man skal passe på. Jeg synes derfor roligt, at du kan fortsætte dine gode motionsvaner.


Bente Klarlund Pedersen

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden