Cykelkultur. Bente Klarlund opfordrer til, at vi passer på hinanden på de københavnske cykelstier: »Der er nemlig altid et cykelbud eller en bankmand i cykeltøj, der er hurtigere end dig«.
Foto: Arkivfoto

Cykelkultur. Bente Klarlund opfordrer til, at vi passer på hinanden på de københavnske cykelstier: »Der er nemlig altid et cykelbud eller en bankmand i cykeltøj, der er hurtigere end dig«.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Den danske cykelkultur er bevaringsværdig

København er så cyklistvenlig, at det giver verdensberømmelse. Succesen medfører et øget behov for hensyntagen.

Klarlunds brevkasse

Vi har en fantastisk cykelkultur i Danmark. Vi tænker måske ikke over det til daglig. Og måske bliver vi af og til lidt irriteret på vore medcyklister, når trængslen på cykelstierne bliver belastende. Men den danske cykelkultur er enestående i en sådan grad, at vores cykelstier i bogstaveligste forstand eksporteres til udlandet.

I kampen for renere luft, mere plads og mindre larm i byen har New York taget cyklerne til sig. Siden 2007 har New York fordoblet både antallet af cykelstier og cyklister. Det er den danske og internationalt berømte byplanlægningsarkitekt Jan Gehl, der har fungeret som rådgiver og inspirator for New York Citys transportkommissær, Janette Sadik-Khan.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at møde hende i den forbindelse. Mit beskedne bidrag var at fortælle, at cykling som transport markant nedsætter risikoen for at dø for tidligt, uanset om man er tyk eller tynd.

LÆS PLETGUIDE For nylig havde Københavnbesøg af CNN i forbindelse med tv-serien ’Future Cities’. I serien portrætterer CNN en række nøje udvalgte byer, som gør en aktiv indsats for et grønnere miljø og et bedre klima. Journalisten Richard Quest siger i indslaget om København:

»De er så gode til at gøre byen egnet til cykling, at verden har fået et nyt ord for det: Copenhagenization«.

Vi cykler fordi det er belejligt
Hvis den udsendte fra CNN havde haft tid til at tage lidt rundt i vort lille land, havde han nok bemærket, at andre danske byer, ikke mindst Odense Cykelby, også fortjener tilsvarende rosende ord. Richard Quest cyklede i indslaget selv rundt i byen og interviewede bl.a. Jan Gehl, som fortalte:

»København er den første by, der udvikler en metode, så næsten alle cykler. Vi cykler, fordi det er belejligt og hurtigt«.

Gehl fortæller videre, at København har det alvorlige problem, at der slet og ret er for mange, der bruger cykelstierne. I fremtiden er der naturligvis en løsning på dette problem. Der skal skabes mere plads til cyklisterne og bygges cykelbroer. Men indtil da er der måske behov for at sætte fokus på vores opførsel på cykelstierne.

LÆS KLARLUNDS BREVKASSE

Hasarderede overhalinger, manglende tegngivning og cyklister på afveje skaber utryghed på cykelstierne. Men det skal der nu rettes op på. I hvert fald har Københavns Kommune i disse dage sendt 50 karmaspottere ud på byens cykelstier, som vil dele små karmagaver ud til overskudsagtige cyklister, der tager hensyn, giver plads og giver tegn.

De såkaldte karmarazziaer er et led i en større cykelkampagne, der skal få de københavnske cyklister til at vise mere hensyn over for deres medtrafikanter. Spørger man cyklisterne selv, er der mange, der ønsker bedre cykelkarma. For 35 procent af de københavnske cyklister er mere hensyntagen på cykelstierne det, der betyder mest, hvis de skal føle sig mere trygge og dermed cykle mere. Det viser kommunens cykelstatistik.

Kig dig tilbage

Cyklisterne efterlyser især, at deres medtrafikanter bliver bedre til at give tegn med armen, både når de skal dreje og stoppe. Andre cykelkarmatips er, at man skal holde til højre, så de travle forretningskvinder og ladcykelforældre med hurtige ben kan suse forbi i ydersporet. Man skal også lige se sig tilbage over skulderen, før man selv trækker ud for at overhale. Der er nemlig altid et cykelbud eller en bankmand i cykeltøj, der er hurtigere end dig.

Jeg bliver stolt, når CNN og andre drysser stjernestøv på de danske cykelstier. Den danske cykel(kul)tur er i sandhed bevaringsværdig.

Der er nemlig altid et cykelbud eller en bankmand i cykeltøj, der er hurtigere end dig

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden