Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

motivation. Hvis man ønsker at ændre sine vaner, går det ofte meget godt de første dage eller uger efter en entusiastisk start. Men derefter kommer det svære, og det skal planlægges, fortæller Bente Klarlund.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

motivation. Hvis man ønsker at ændre sine vaner, går det ofte meget godt de første dage eller uger efter en entusiastisk start. Men derefter kommer det svære, og det skal planlægges, fortæller Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan holder du fast i dine mål i livet

En læser er bekymret over, at motivationen daler efter et stykke tid.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Peter spørger:

Jeg synes, det er virkelig svært at fastholde et mål, man har sat sig.

Det er ganske enkelt at sætte målet. Man kan også i perioden derefter blive nærmest høj ved tanken om, at man har sat kurs mod at ændre sit liv. Men motivationen holder ikke længe.

Har du et bud på, hvordan man fastholder sit mål?

Svar:

Hvis man ønsker at ændre sine vaner, går det ofte meget godt de første dage eller uger efter en entusiastisk start. Og det er godt. For det er under alle omstændigheder vigtigt at være motiveret og fastsætte en dato, hvor man går i gang med det ’nye’ liv.

Det er en god ide at forberede sig, hvis man vil ændre en bestemt vane. Man skal opstille nogle realistiske mål. Og man skal gøre sig klart, hvorfor man vil ændre livsstil.

LÆS KLUMME

Hvis man for eksempel vil holde op med at ryge, skal man gøre sig helt klart, hvilke gevinster man vil opnå. Man skal derefter fastsætte en dato og så holde helt op. Man er nødt til at smide alle cigaretter ud. Familie og venner skal engageres. Du har brug for deres støtte.

Den samme grundige forberedelse gælder, hvis man gerne vil tabe sig. Eller hvis man har et ønske om at motionere mere. Men selv om man mener det alvorligt, oplever de fleste af os, ligesom du, at det er svært at fastholde en ny vane over længere tid.

Alle undersøgelser viser, at feedback er vigtigt, når det gælder at fastholde en ny vane. Hvis man går med en skridttæller, går man mere, end hvis man ikke har en skridttæller på.

Hvis man hver uge skriver ned, hvor meget man vejer, eller hvor meget man motionerer, er der større chance for, at man er vedholdende med hensyn til at være fysisk aktiv og holde vægten.

Det kan også være en ide at finde en makker, som ønsker samme livsstilsændring som du. Hvis man f.eks. vil starte et løbeprogram, er det altså nemmere at komme ud af sengen, hvis man har en aftale med sin løbemakker.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden