Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: NIELS CHRISTENSEN
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Sådan kommer du i gang med løb trods overvægt

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Søren spørger:

Vi læser dig, vi (gen)hører dig og forsøger i det hele taget at finde svar på et spørgsmål, der optager os meget!

Uden held, indtil nu. Vi er fire mænd mellem 50 og 56 år. Vi er normaldanskere, synes vi selv. Og vi cykler adstadigt hver dag, går ture, spiller sågar både tennis og kløver brænde.

Men vi er jo ikke blinde, så vi indrømmer, at vi vejer for meget. Vi har længe talt om, at vi 1. december i år ville indlede løbetræning som en fornuftig modvægt til decembers overindtag af kalorier.

Vi måler mellem 173 og 185 cm. Vægten er, hvis vi begynder med den laveste på 173 cm, som følger: 87; 90; 95 og 98 kg.

Men så kom vi i tvivl og ledte efter svar på spørgsmålet: Er det nu også klogt? Thi vi fornemmer, at vores ben ville have det bedre, hvis vi først f.eks. cyklede sådan cirka 10-12 kg af os, inden vi tog hul på løb.

Bør vi ikke seriøst tabe os, før vi begynder at løbetræne?

Svar:


I ligger på et BMI lige under 30. I er således overvægtige, men ikke på nogen måde svært overvægtige.

Når I nu gerne vil tabe jer, foreslår jeg, at I fortsætter med jeres forskellige former for motion og øger cyklingen, så I kommer op på 45-60 minutter daglig, gerne med tempo på. Det vil styrke musklerne omkring knæene. I kan eventuelt supplere med styrketræning. Men I kan roligt starte løbetræningen allerede nu.

Lad anbefalingen om de ’30 min. om dagen’ være rammen om første mål: at løbe 5 km uafbrudt.

LÆS KLUMME

Når I opfylder at være fysisk aktive de 30 minutter om dagen, kan I langsomt konvertere gang til løb. Start med at gå i 10 minutter og indlæg derefter ét eller flere løbeintervaller af 2 minutters varighed. I skal forsøge at løbe med så høj intensitet, at I når snakkegrænsen.

Det betyder, at I stadig kan snakke, men at sætningerne ikke længere er hele, de knækker over og bliver brudt. Vær aktiv i 30 minutter, og forlæng intervallerne gradvis, men gå de sidste 5 minutter.

Efterhånden kan I komme op på at løbe i 15 minutter. I kan derefter nøjes med at gå 5 minutter i starten, løbe 20 minutter og gå 5 minutter til sidst. Dernæst starter I med at løbe i roligt tempo, løbe 20 minutter på snakkegrænsen, og slutter af med at løbe i roligt tempo. Derefter øger I selv løbetiden. Hvis I kan løbe kontinuerligt i 30 minutter, er I i stand til at løbe omkring 5 km.

Brug nu en ruteopmåler på nettet (f.eks. www.walk-up.dk/nyttigt/ruteopmaler), og opmål en distance på 5 km, og løb denne rute uden stop. Næste trin bliver at lægge intervaller ind i løbetræningen et par gange om ugen, hvor I bliver godt forpustede, og efterhånden øge distancen. Det kræver, at I finder tiden til motionen. Hvis I i lighed med gennemsnitsdanskeren ser fire timers fjernsyn hver dag, så kan I jo passende konvertere nogle timer til motionen.

I vil gerne tabe jer. Derfor er det en god ide, at I samtidig spiser noget mindre. Feedback og netværk er vigtigt, når man gerne vil ændre livsstil. Det er fantastisk, at I er fire om det. Held og lykke.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden