Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Frisk luft og let motion kan hjælpe stressramte til en nemmere hverdag.
Foto: Martin Lehmann

Frisk luft og let motion kan hjælpe stressramte til en nemmere hverdag.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Rask gang kan hjælpe stressramte i form

Klarlund råder stressramt til komme ud på nogle gode gåture.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål: Jeg er først i 50'erne og blev for et lille års tid siden alvorligt stressramt efter at have være arbejdsmæssigt belastet gennem lang tid. Desværre fik jeg efter 2 måneder en depression og måtte begynde på en medicinsk behandling, der forventes at vare 1-1½ år. For at kunne passe mit arbejde er jeg nødt til at leve meget regelmæssigt både mht. kost og søvn; nærmest som var det en diabetes 2. Jeg skal helst spise hver 3. time og kun indtage sukker, alkohol og koffein i små mængder. I seng ved 22-tiden på hverdage for at nå mindst 8 timers søvn. Efter arbejdstid hviler jeg typisk en time eller to. Det lyder alt sammen udmærket, ja faktisk sundt, men virkeligheden er også, at hvis jeg rykker bare lidt rundt på spise- og sovetider, kommer der stresssymptomer så let som ingenting.

LÆS ARTIKEL

Motion kan kroppen på nuværende tidspunkt stadig ikke holde til - hvilket er ret ærgerligt, da motionen ellers gør, at jeg ville kunne reducere de 4-5 kilo, der har sat sig hen over vinteren.

Jeg har flere gange forsøgt at komme i gang med et løbeprogram for begyndere, men efter 3-4 ugers træning stiger mit grundlæggende stressniveau så meget, at jeg må nedsætte mit aktivitetsniveau i flere uger, inden jeg langsomt trapper op med almindelige daglige gøremål.

Er kroppens stofskifte i stand til at 'huske' en langvarig stressreaktion, selv om det grundlæggende stressniveau er normaliseret?

Svar:

Det er en hård omgang, du har været ude for! Jeg går ud fra, at du har tæt kontakt med en læge, der rådgiver dig med hensyn til medicin og livsstil.

Hvis vi ser på den videnskabelige litteratur, hvad angår stress og fysisk aktivitet, er der en del, der tyder på, at man kan reducere graden af stress, hvis man træner regelmæssigt og er i god fysisk form.

Jo bedre træningstilstand man er i, jo mindre er tilsyneladende graden af oplevet stress.

LÆS ARTIKEL Forskningsresultater peger imidlertid i forskellig retning, for så vidt angår, om man skal træne ved høj eller moderat intensitet for at undgå stress, men kredsløbstræning har tilsyneladende en bedre effekt end styrketræning.

I dit tilfælde vil jeg foreslå, at du lader rask gang være din motionsform, gerne i dejlige grønne områder. Hvis du går godt til i et område med terræn, vil du styrke din kondition.

Tag det med ro til at begynde med, og øg herefter gradvist længden af dine gåture og tempoet på skridtene.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden