Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dovendyrisk. De populære Segways er ikke kun skønne, påpeger Bente Klarlund.
Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD

Dovendyrisk. De populære Segways er ikke kun skønne, påpeger Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Dovne hvide mænd sidder ned og går

Vi finder på nye former for transport som Segway og cykeltaxaer. Bæredygtige alternativer til bilen, men vi får ingen motion.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min bedstefar fortalte historien om den sorte mand, der, da han første gang i sit liv så en cyklist, udbrød:

»Se der, doven hvid mand sidder ned og går!«.

Jeg kom til at tænke på historien i den forgangne uge. Såvel de københavnske turister som københavnerne er i stor stil gået over til nye former for passiv transport.

LÆS ARTIKEL Min by domineres for tiden af såkaldte Segways. Det er dette Georg Gearløs-agtige transportmiddel, hvor man iklædt cykelhjelm transporteres på to hjul, men uden at cykle.

Her kan vi virkelig tale om, at doven mand står op og går. I annoncerne for Segways argumenteres der med, at man kommer tættere på seværdighederne, end hvis man sidder i en turistbus. Det er der næppe tvivl om.

LÆS ARTIKEL

Men det naturlige alternativ er vel ikke en bus, men en cykel. Man kommer nemlig ikke væsentligt hurtigere af sted på en Segway end på en almindelig cykel. Medmindre man er handikappet, har jeg svært ved at se pointen. Brug af Segway svarer til cykling uden motion.
Cykler burde fradragsberettiges

Man kan også bruge en Segway på golfbanen, siger de i annoncerne, og jeg tænker med vemod på, at så får man da bare pillet motionen ud af denne sportsgren, der ellers er sund. Og man kan bruge Segways på arbejdspladser, hvor man går meget. Der er forslag fremme om, at Segways og elcykler skal gøres fradragsberettigede, fordi de er bæredygtige.

Det virker lidt underligt, hvis man vil gøre Segways fradragsberettigede, men ikke almindelige cykler. Og det vil være paradoksalt, hvis det bliver fradragsberettiget at pådrage sig fysisk inaktivitet på arbejdspladsen, mens der ikke er fradrag for udgifter i forbindelse med fysisk træning på jobbet.

LÆS ARTIKEL

En anden af byens dovne trends er cykeltaxaer. Jeg indrømmer, at jeg har prøvet at sidde på bagsædet af en rickshaw i Calcutta. Men jeg følte mig ikke helt vel til mode ved at lade mit legeme transportere af en hårdtarbejdende inder til en ussel timeløn. Nu er Calcutta for alvor kommet til København. Den dovne mand eller kvinde sidder ned og lader sig passivt transportere.

En rickshaw er jo smart nok som bæredygtigt alternativt til biltaxaen. Men det er en farlig trend at vælge cyklen, men overlade kropsarbejdet til en anden.

At ligge ned og gå

Det næste bliver vel et firma, der tilbyder skridttællerluftning, således at man kan betale en rask gut for at gå en tur med ens personlige skridttæller. Dermed kan man komme op på de anbefalede 10.000 skridt om dagen – helt uden at gå.

Måske kunne vi være nogle stykker, der gik sammen og opnåede rabat ved at hyre en gå-gut, der kunne bære flere skridttællere samtidig. Der er i sandhed tale om en bæredygtig ide!

LÆS ARTIKEL Og med lidt korridorarbejde skulle vi nok kunne få skattefradraget på plads for en sådan bæredygtig gå-gut. Han kunne nemlig spare megen tid og dermed skabe vækst. I mellemtiden kan vi andre så lægge os på sofaen og se lidt mere tv. Det ville være det fuldt udviklede koncept: Doven hvid mand ligger ned og går. Brug af Segway svarer til cykling uden motion.



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden