Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Træning og motion kan afhjælpe rygeres forhøjede risiko for insulinresistens. Arkivfoto: Sara Galbiati

Træning og motion kan afhjælpe rygeres forhøjede risiko for insulinresistens. Arkivfoto: Sara Galbiati

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Rygere får hurtig effekt af motion

Rygere har risiko for at blive insulinresistente, men motion kan hjælpe på det.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål:

Efter at have røget i hen ved 25 år stoppede jeg for 6 uger siden og er samtidig begyndt at løbe 5 kilometer 3-4 gange om ugen.

Jeg har læst, at rygere har risiko for at blive delvis insulinresistente. Det er bevist, at motion påvirker insulinreceptorerne og øger effektiviteten.

Mit spørgsmål er: Hvor lang tid tager det at se en effekt af motionen?

Svar:

Det er rigtigt, at mennesker, der ryger dagligt, oftere er mere insulinresistente end mennesker, der ikke ryger.

LÆS ARTIKEL

Når man er insulinresistent, har man øget risiko for at udvikle type 2-diabetes. Regelmæssig fysisk aktivitet øger insulinfølsomheden og forebygger type 2-diabetes. Reglen er, at jo mere fysisk aktiv man er, og jo mere man går til den, desto større og hurtigere får man effekt.

Hvis man er helt utrænet, kan man øge sin insulinfølsomhed i løbet af få uger blot ved at begynde at gå. Hvis man er i rimelig god form og begynder at løbetræne 3-4 gange om ugen, som du gør det, vil man typisk allerede kunne måle en effekt efter 4-6 uger.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden