Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlund forklarer hvordan hårdt underlag kan ødelægge kroppens røde blodlegmer.
Foto: Finn Frandsen

Klarlund forklarer hvordan hårdt underlag kan ødelægge kroppens røde blodlegmer.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Hårdt løbeunderlag kan skade blodet

Bente Klarlund besvarer læsernes spørgsmål op sundhed, kost og motion.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Martin MølholmJeg er en mand på 44 år, som for ca. tre år siden begyndte at løbetræne efter en træningspause på næsten 10 år. Igennem de seneste tre år er mængden af min træning gradvis blevet sat i vejret, så jeg nu løber mellem 35 og 70 kilometer om ugen. Sidste år løb jeg mit første maratonløb i Berlin. I år har jeg løbet maraton ca. hver anden måned.

LÆS KLUMME:

Jeg har i perioder oplevet, at jeg har været usædvanlig meget træt og tung i kroppen. Dog uden at det har sat sig spor i mine præstationer i form af dårligere træningstider, hurtigere udmattelse og som følge deraf kortere træningsdistancer m.v.

Derfor er min egen analyse, at årsagen ikke er overtræning.

På et tidspunkt talte jeg med min læge om det. Han foreslog mig, at jeg kunne spise nogle jerntabletter samt indtage et tilskud af vitaminer og eventuelt nogle kapsler med fiskeolie (Omega 3). Han forklarede jerntilskuddet med, at der ved løb ødelægges flere blodplader i forbindelse med, at foden rammer underlaget, end der gør ved gang og anden normal fysisk udfoldelse. Og at det derfor kan være hensigtsmæssigt at give kroppen et tilskud af jern.

LÆS KLUMME:

Men findes der videnskabeligt belæg for at anbefale tilskud af jern, vitaminer m.v. til mennesker, der løber meget? Hvis ja, og selv om jeg godt ved, at det er individuelt, er der så alligevel en tommelfingerregel for, hvad for meget træning er?


Svar

Din læge har sikkert henvist til footstrike hemolysis, der betyder, at de røde blodlegemer kan gå i stykker, hæmolyse, i forbindelse med hård fysisk aktivitet, ikke mindst løb på hårdt underlag. Fænomenet blev beskrevet første gang i 1881, hvor militærlægen Fleischer rapporterede om en tysk soldat, der fik blod i urinen, når han marcherede. Fænomenet er siden beskrevet hyppigt, ikke mindst blandt langdistance eliteløbere. Man har lavet et studie, der viser, at graden af hæmolyse korrelerer til underlagets hårdhed. Nogle studier peger på, at ikketraumatiske faktorer, som f.eks. høj temperatur, kan bidrage til graden af hæmolyse.

LÆS KLUMME: Mens fænomenet således er velkendt, er der sjældent tale om et problem, der er af klinisk betydning, dvs. medfører anæmi (blodmangel) og behov for behandling. Hvis man med sikkerhed vil fastslå, om din træthed skyldes hæmolyse og jernmangel, skal du have taget blodprøver. Det er ikke dokumenteret, at træthed hos løbere kan kureres med vitamintilskud eller fiskeolie, men det er vigtigt, at kosten er sund og rigelig, så du ikke får mangelsymptomer. På trods af manglende dokumentation for effekten indtager mange mennesker antioxidante vitaminer i stor stil. Det bedste, man kan sige om antioxidante vitaminer, er, at de næppe skader. Resultatet er en meget dyr urin. Du kender sikkert nogle i maratonmiljøet, der løber en maraton om ugen uden at blive trætte. Men andre er trætte i mange uger eller måneder efter maratonløb. Jeg tror, at du for tiden oplever manglende balance mellem træningsmængde og restitution. Men der er meget store individuelle forskelle på, hvor meget træning der er for meget, så end ikke en tommelfingerregel kan jeg give dig. Bente Klarlund Pedersen







Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden