Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kur. Motion er vejen frem hvis man vil blive ved med at tabe sig i længere tid, skriver Bente Klarlund. (arkivfoto)
Foto: THOMAS BORBERG

Kur. Motion er vejen frem hvis man vil blive ved med at tabe sig i længere tid, skriver Bente Klarlund. (arkivfoto)

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Derfor et det sværest at tabe de sidste kilo

En læser har skiftet livsstil og har tabt fem kilo, men er nu bekymret for om vægttabet vil stoppe igen.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra Vibeke Pedersen: Jeg har indtil for et par måneder siden ikke bekymret mig ret meget om min vægt, og jeg dyrkede heller ikke motion ud over den daglige gang mellem hjem, bus og lignende. Jeg havde dog en fornemmelse af, at jeg ikke rigtig kunne trække vejret. Jeg gik derfor på vægten for første gang i mange år og blev noget overrasket over, at den var steget til mere end 93 kg. Jeg er 1,74 meter høj, og 93 kg er alt for meget. Kiloene er pænt fordelt, og jeg har derfor ikke været opmærksom på, at det var så slemt.

LÆS ARTIKEL

Jeg ændrede derfor kosten. Før har jeg nok været tilbøjelig til at spise slik, chips, grillmad, færdigmad og lignende. Nu udelader jeg fedt, olie, sukker, hvidt mel og færdigmad med skjult fedt, sukker og tilsætningsstoffer. Jeg spiser stadig en is, slik eller lignende jævnligt, men den grundlæggende kost er fuldkorn (især knækbrød, grov pasta, brune ris), linser, grøntsager, frugt, nødder, mælk, ost og lidt kød, og det føles meget rigtigt.

Jeg begyndte også at løbe 20 minutter hver anden dag, hvilket var ret hårdt, og efter en måned droppede jeg det. Nu laver jeg løb på stedet 1-2 minutter ad gangen i cirka 5 minutter, men ikke hver dag. Jeg kan udvide det senere. Pulsen kommer op, hvilket forøger forbrændingen.

Kiloene rasler af mig. Jeg har tabt cirka 1 kg om ugen. Jeg er nu under 88 kg.

LÆS ARTIKEL

Det går efterhånden ret hurtigt, og jeg er bekymret for, om mit vægttab stopper af sig selv. Lørdag formiddag vejede jeg for eksempel 88,6 kg, og mandag formiddag 87,8 kg. Jeg har altså tabt 800 gram, dvs. næsten 1 kg, på to dage, selv om jeg både har spist lagkage og is. Det kunne være et tilfælde, men det ser ud til at være generelt.

Jeg skal jo ikke blive ved med at tabe mig. Jeg kan jo regne ud, at hvis dette tempo fortsætter, er jeg snart skind og ben. 20 kg føles pludselig ikke som ret meget, når jeg så nemt kan tabe næsten 6 kg.

Jeg lider ikke afsavn, fordi jeg stadig kan spise søde og fede sager. Jeg spiser heller ikke for lidt mad.

Stopper vægttabet af sig selv? Eller skal jeg gøre noget for at stabilisere vægten på et tidspunkt?

LÆS ARTIKEL


Svar:

Jeg vil ønske dig tillykke med, at du er gået over til en mere lødig og sund kost. Og hvis du i øvrigt har det godt, skal du ikke bekymre dig for, om dit vægttab vil stoppe af sig selv. Det skal det nok. Det hænger sammen med, at både dit hvilestofskifte og dit energiforbrug i forbindelse med fysisk aktivitet er afhængig af din kropsvægt. Når du taber dig i vægt, vil dit hvilestofskifte falde. Samtidig falder dit energiforbrug under fysisk aktivitet. Dit hvilestofskifte (i kcal) kan beregnes som 25 x din kropsvægt (målt i kg). Du forbrænder i kcal det, du vejer i kg, for hver kilometer, du tilbagelægger i rask gang eller jogging. Din vægt var ved starten 93 kg. Hvis du ønsker et BMI på 25, skal din vægt ned omkring 75 kg. Da du vejede 93 kg, var dit hvilestofskifte 2.325 kcal, mens dit hvilestofskifte vil være faldet til 1.875 kcal ved en vægt på 75 kg.

LÆS ARTIKEL Da du vejede 93 kg og gik en tur på 5 km, forbrændte du 465 kcal, mens du ved en vægt på 75 kg vil forbrænde 375 kcal. Dette lille regneeksempel viser, at dit daglige energiforbrug vil falde mere end 500 kcal alene som følge af et vægttab fra 93 til 75 kg. Store og hurtige udsving på badevægten kan skyldes væske og bør ikke bekymre dig. Et vægttab på cirka 1 kg om ugen i begyndelsen af en kur er udmærket. Det er imidlertid vigtigt, at du er fysisk aktiv. Hvis du ikke har motionen med, ender du med at tabe muskelmasse. Som supplement til dine hop på stedet kan du f.eks. vælge at gå en rask tur 30 til 60 minutter hver dag.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden