Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
tungt. At være fysisk inaktiv er usundt på mange måder, forklarer Bente Klarlund.
Foto: Morten Langkilde

tungt. At være fysisk inaktiv er usundt på mange måder, forklarer Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: 'Sofakartofler' mister evnen til at forbrænde fedt

Bente Klarlund forklarer, hvilken effekt det har på vores kroppe, når vi er fysisk inaktive.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læseren Sebastian: Hvad sker der inde i en sofakartoffel? Vi bliver hele tiden tudet ørene fulde af advarsler mod at sidde stille i sofaen, men der er ingen, der fortæller, hvad det er, der er så usundt ved at have et stillesiddende eller liggende liv. Går indvoldene i stå? Bliver musklerne mindre? Går konditionen ned? Hvad er det, der gør, at folk dør af ikke at bevæge sig? Og er det muligt, at en person, der spiser meget sundt, men har et stillesiddende liv, i virkeligheden er sundere end en person, der dyrker motion, men ofte spiser meget usundt og drikker sig i hegnet i weekenden? Svar: Der findes mange undersøgelser, der viser, hvad der sker med kroppen, når man går fra utrænet til trænet tilstand. Derimod eksisterer færre undersøgelser af, hvad der sker, når man gør det modsatte; altså når raske mennesker frivilligt eller ufrivilligt udsætter sig selv for fysisk inaktivitet i en periode. Man kan ikke blot antage, at fysisk inaktivitet er et spejlbillede af fysisk aktivitet. Når man er fysisk aktiv, opbygger man f.eks. musklerne, mens man nedbryder musklerne, når man er fysisk inaktiv.

Men det er helt forskellige mekanismer, der henholdsvis opbygger og nedbryder muskler. Vi oplever derfor, at det tager længere tid at opbygge end at nedbryde kroppens muskler.

Ved rumflyvninger ser man, at astronauternes muskelfunktion reduceres, og deres knogler bliver skrøbelige. Det betyder altså, at den modstand, som skabes af tyngdekraften, er helt afgørende for bevarelse af styrken i muskler og knogler.

LÆS ARTIKEL

Ud af sengen
Alene det at stå og at gå er vigtigt for at holde kroppen sund. Hvis man bare ligger på sofaen, ender det med, at knoglerne bliver skøre som glas! Det er også påvist i videnskabelige forsøg, hvor man har studeret, hvad der sker med raske forsøgspersoner, der skal blive i sengen i en længere periode.

I 1966 udførte Bengt Saltin et klassisk forsøg i Dallas. Fem unge mænd skulle ligge i sengen i tre uger. I gennemsnit faldt deres kondition i løbet af de tre uger fra 43 til 33 ml per kg per minut. Der var derefter behov for tre måneders træning, før de havde genvundet den kondition, de havde, inden forsøget startede. Forskerne genundersøgte de samme fem mænd 30 år efter. I løbet af den periode, hvor de var blevet 30 år ældre, var deres kondital også faldet. Fra 43 til 33.

Det enkle budskab var, at når man ligger i sengen i tre uger, taber man det samme i kondition, som når man bliver 30 år ældre.

Faldende kondition og type 2-diabetes
I vores laboratorium har vi også undersøgt, hvad der sker med en krop, der er fysisk inaktiv i hverdagen.

Hvad sker der, når man konsekvent tager elevatoren i stedet for trapperne; eller tager bilen i stedet for at cykle eller gå; rækker koppen frem, når man vil have en kop kaffe, i stedet for at rejse sig og hente den selv; sender hunden ud i haven i stedet for at gå en tur med den; spiser færdigretter i stedet for at lave maden fra bunden.

Hvad sker der, når man rent ud sagt er transformeret til en sofakartoffel?

I forsøget skulle unge raske mænd, der normalt gik 10.000 skridt dagligt, ændre livsstil. De måtte nu kun gå 1.500 skridt dagligt. Formålet var at vurdere konsekvenserne af en fysisk inaktiv livsstil.

På de bare 14 dage forsøget varede, faldt konditionen. Forsøgspersonerne tabte sig også i vægt, men det var muskelmasse, de tabte. En skanning viste, at de havde fået mere af det farlige fedt omkring de indre organer – det, man kalder æblefacon.

LÆS ARTIKEL

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi gav dem en fedtholdig drik. Det fik fedtet i blodet til at stige til højere værdier og i meget længere tid end før forsøget. De havde mistet evnen til at forbrænde fedt.

Når de fik et måltid rigt på kulhydrater, skulle de producere betydeligt mere insulin end før forsøget for ikke at udvikle forhøjet blodsukker. De var blevet insulinresistente, dvs. de havde udviklet en forløber for gammelmandssukkersyge – type 2-diabetes.

Disse voldsomme ændringer indtrådte altså ved en livsstil, der svarer til en daseferie på stranden eller på sofaen. Det viser, at en passiv livsstil i sig selv kan medføre alvorlige skader på organerne, der kan føre til kroniske livsstilssygdomme, f.eks. hjertesygdom og type 2-diabetes.

Det er altid bedst at være aktiv

De unge mænd kunne også fortælle, at de var blevet mere irritable og havde sværere ved at koncentrere sig om en opgave. Efter eksperimentet blev forsøgsdeltagerne instrueret i at være meget fysisk aktive. Hvis de havde fortsat den passive livsstil, ville de have haft en markant forøget risiko for at blive syge og dø for tidligt. I de forsøg, jeg her har fortalt om, spiste forsøgspersonerne, som de plejede at gøre. Der var altså tale om en ren effekt af det at være fysisk inaktiv. Dit spørgsmål om en person, der spiser meget sundt, men har et stillesiddende liv, i virkeligheden er sundere end en, der dyrker motion, men ofte spiser meget usundt og drikker sig i hegnet i weekenden, er meget komplekst. Men der er næppe nogen tvivl om, at det er bedre at være fed og fit end slank og sløv. Hvis man er fysisk aktiv, kan man bedre tåle at have lidt ekstra på sidebenene, mens det er altid usundt at være fysisk inaktiv.





LÆS ARTIKEL En normalvægtig, men meget stillesiddende person vil efterhånden blive ’tyndfed’. Det er et slangudtryk, der betyder, at selv om badevægten viser, at vægten er normal, har man for lidt muskelmasse og relativt for meget fedt, ikke mindst omkring de indre organer. Det kommer vel ikke bag på dig, når jeg siger, at det altid er usundt – og måske farligt – at drikke umådeholdent, uanset hvad man vejer, og om man er en sofakartoffel eller ej. Bente Klarlund Pedersen





Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden