Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Thomas Borberg
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Derfor kan løb give hovedpine

Bente Klarlund forklarer at der kan være forskellige årsager til hovedpine efter løb.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læseren Sidsel Marcussen: I den seneste tid, når jeg har været ude at løbe, får jeg efterfølgende en dundrende hovedpine. Den varer ofte i et par dage og ender sommetider i migræne. Jeg har, siden jeg var i begyndelsen af 20’erne, altid haft tendens til hovedpine, både spændingshovedpine fra nakken og hormonelt betinget migræne, men i lange periode har regelmæssige løbeture to-tre gange om ugen været det helt rigtige middel til at holde hovedpinen nogenlunde på afstand. Nu er det imidlertid pludselig blevet sådan, at jeg de dage, hvor jeg løber, får en kraftig hovedpine i løbet af dagen. Jeg forsøger at drikke meget vand og oplever også, at det hjælper for en stund, når jeg tager noget at spise, men kort tid efter kommer hovedpinen igen.

LÆS ARTIKEL

Jeg er glad for mine løbeture og vil nødig undvære dem. Har du et godt råd til, hvad jeg kan gøre? Er der noget, der er bedre at spise og drikke end andet i forhold til at forebygge hovedpinen – eller har det mon slet ikke noget med det at gøre?

Jeg er 44 år og har i mange år løbet forholdsvis regelmæssigt – i perioder kun en gang om ugen, ellers to-tre gange om ugen.

LÆS ARTIKEL


Svar:

Jeg synes, det er synd for dig, at din løbeglæde bliver bremset af hovedpine, men jeg er ikke sikker på, hvad forklaringen er. Der kan dog meget vel være tale om exercise headache, træningshovedpine, som findes i en primær godartet form samt i sekundære former. Den primære form er ubehagelig, men den er ufarlig. Ud fra en teori om, at hård motion giver anledning til udvidelse af hjernens blodkar, kan man eventuelt forsøge behandling med smertestillende medicin af typen indometacin eller såkaldte betablokkere, f.eks. propranolol. Det er vigtigt, at du ikke er dehydreret, men jeg kan ikke anbefale dig en bestemt diæt, der vil hjælpe.



LÆS ARTIKEL De sekundære former kan skyldes flere ting. Det er din læge, der skal afgøre, hvorvidt du eventuelt skal henvises til en neurolog. Hvis din hovedpine fortsætter, vil jeg foreslå, at du forsøger dig med cykling, svømning eller anden form for motion, der giver færre stød og forhåbentlig belaster dit hoved noget mindre. Bente Klarlund Pedersen





FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden