Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KÅRE VIEMOSE
Foto: KÅRE VIEMOSE

Ville det ikke være dejligt hver morgen at vågne op til følelsen af dette?

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Morgengry fra lampe har mange fordele

En læser deler her sine gode erfaringer med en lampe, der giver simulerer solopgang og giver en blid start på dagen.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommentar:

Jeg kan ikke nære mig for at supplere det, du skriver 11. februar om lysbehandling mod vinterdepression m.m.

For nogle år siden overvejede jeg selv at bruge en lyslampe hver morgen, men det virkede helt uoverskueligt at få sådan en rutine ind i en travl hverdag. Og så var det, at jeg fandt frem til et rigtig godt alternativ:

Den franske neuropsykiater David Servan-Schreiber skriver i sin bog ’Behanding af stress, angst og depression’, at man i stedet for sidde foran en lampe på et bestemt tidspunkt hver morgen bør anskaffe sig en ’solopgangssimulator’, som bruges i stedet for et vækkeur.

LÆS ARTIKEL Og jeg siger dig – den wake-up-lampe, jeg fik af mine forældre i julegave i 2007, er en af de bedste gaver, jeg har fået i mange år. Én ting er, at jeg undgår vinterblues, en anden, at jeg nu faktisk er i stand til forholdsvist ubesværet at komme ud af sengen om morgenen, selv i de mørkeste vintermåneder, og det er nyt for mig, der er inkarneret B-menneske. Hvordan virker lampen så? Jo, hvis jeg ønsker at stå op kl. 7, begynder min lampe kl. 6.30 langsomt at oplyse soveværelset; blidt efterligner den lysets frembrud, og i løbet af den halve time stiger lysintensiteten langsomt. Selv om mine øjne er lukkede, modtager hypotalamus besked om, at nu er det snart på tide at vågne. Opvågningen foregår naturligt og blidt uden brutalt at afbryde en drøm, der i stedet stille og roligt afsluttes. Morgenens udskillelse af kortisol går i gang, og kropstemperaturen begynder at stige. Således vågner jeg stille og roligt uden at få et chok over vækkeurets ringen og med god varme i kroppen og farve i kinderne. Kl. 7 udsender lampen en blid lyd, f.eks. fuglefløjt, så jeg er helt sikker på at komme op til rette tid.

LÆS BREVKASSE

Servan-Schreiber fortæller i øvrigt også, at denne type lysterapi ifølge undersøgelser stabiliserer menstruationscyklus, dæmper lyst til at spise for meget, især trangen til tomme kalorier, forbedrer søvnkvaliteten og generelt øger velværet. Jeg kan nikke genkendende til det hele.

Svar:

Tak for dit indlæg om solopgangssimulatoren. Det lyder som et behageligt alternativ til det traditionelle alarmvækkeur. Der er forskning, der viser, at vækning med solopgangssimulator i mange tilfælde er virksomt mod vinterdepression og i nogle tilfælde måske bedre end lysterapi, efter man er vågnet. Selv om der ikke er behård dokumentation for, at solopgangssimulatoren er den bedste løsning på vinterdepressioner, er det måske værd at forsøge - og i hvert fald vanskeligt at forestille sig de store bivirkninger.


Jeg kan forstå, at lyset fra lysvækkeuret vækker så nænsomt, at oplevelsen næsten tåler sammenligning med det privilegium at få lov at sove, til man vågner af sig selv. Også selv om klokken kun er 6 en mørk morgen. Det lyder tillokkende, også hvis man ikke lider af vinterdepression. FACEBOOK



Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden