Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Lysfattigt. Ved en traditionel depression lider man typisk af søvnløshed og manglende appetit. Når man er vinterdeprimeret, er det stik modsat.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sådan kommer du bedst af med vintertristheden

Vinterdepression er et helt normalt fænomen på de mørkeste breddegrader.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Øv, hvor er det svært at komme op om morgenen, specielt når det, som i den forgangne uge, er koldt, klamt og meget, meget mørkt.

Så er det trods alt lettere på en frostklar, solbeskinnet, tindrende hvid en af slagsen, som sår et lille kim af forventning om snarligt gensyn med de lyse, varme, milde forårsgrønne morgener, hvor verden er som ny.

Men hvorfor er vi så mange, der vinter efter vinter har det mere end almindeligt trist og simpelthen fungerer markant dårligere end om sommeren?

Sagen er, at mange døjer med symptomer ud over almindelig vintertræthed. De fleste, der har det sådan, accepterer det som en naturlov, for vinterdepression er en nærmest usynlig lidelse.

Typiske symptomer på vinterdepression er, at man er træt, har voldsom sukkertrang, tager på og oplever, at energien er helt i bund. Man ser sort på det hele, orker ikke socialt samvær, fungerer dårligt på arbejdet og i familien, bliver grebet af mindreværd og kan ikke få opgaverne fra hånden. Man har flere smerter, bliver lettere syg og har mere lyst til kaffe, tobak, alkohol og rusmidler.

Forskellen på en traditionel depression og en vinterdepression er, at vinterdepressionen tager til i styrke i løbet af efteråret og forsvinder, når lyset vender tilbage sidst på vinteren. Ved en traditionel depression lider man typisk af søvnløshed og manglende appetit. Når man er vinterdeprimeret, er det stik modsat.

Men der er faktisk en hel del, man selv kan gøre for at lindre depressionen. Man skal – ikke overraskende – spise sundt, ikke mindst masser af fisk, for både D-vitamin og fiskeolie er godt for hjernen. Hvis det er muligt, er det også en god idé at udskyde store projekter både derhjemme og på jobbet til hen på foråret, for hvis man er stresset, forværrer det både vinterdepression og vintertræthed.

Men mere end noget andet gælder det om at få masser af lys. Sug solen til dig, hvis du kan. Jo mere sol, du får, jo gladere bliver du. Gør det til en vane at opholde dig der, hvor der er mest lys: Flyt spisebordet, sofagruppen og køkkenbordet derhjemme hen til vinduet. Følg solen. Spis morgenmad i rum med vinduer mod øst. Ophold dig i rum mod syd om eftermiddagen, så du får mest glæde af solen, hvis den kommer frem. Fjern tunge gardiner, og indret dig med rigeligt elektrisk lys. Vælg hvide vægge og lyse møbler. Hvis du skal vælge ny bolig, så gå efter en bolig med masser af lys.



Når du er på job, så flyt din arbejdsplads hen til vinduet og undgå møder i rum uden vinduer. Prøv, om du kan komme ud i dagslyset i din frokostpause eller om muligt holde udendørs gåmøder på åbne pladser eller i parker.

Hvis du mærker, at du får det bedre, når solen skinner, så køb en lysterapilampe. Lyset holder hjernens serotonin oppe her i vintermånederne. Serotonin er et af hjernens signalstoffer, et såkaldt lykkestof, som påvirkes af lyset og gør mennesker i bedre humør.

Man øger også serotoninniveauet, når man motionerer. Det er altså en rigtig god idé, hvis man kan få flettet en gå- eller løbetur ind, mens det endnu er lyst.

Gør det til en vane at opholde dig der, hvor der er mest lys
Kilde:
Vinterdepression og Vintertræthed af Monica C. Madsen. FADL`s forlag.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden