Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Sundt. Hvsi dit mål er at forbrænde energi kan du dyrke al form for motion, lyder det fra Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Svøm den stil, du er god til

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Dorte J. Thorsen: Jeg er ivrig motionssvømmer med 3-4 gange svømning om ugen, minimum 1.500 meter og gerne mere. Jeg undrer mig over, at du i en tidligere artikel har skrevet, at crawl er bedre end brystsvømning, da man forbrænder flere kalorier ved crawl. Hvad man da også gør ... Men det er – for rigtig mange og især i begyndelsen – svært at svømme crawl i en halv time, som artiklen nævner, og det kræver for mange meget at træne sig op til det også. Brystsvømning – eventuelt kombineret med rygsvømning – derimod, kan de fleste relativt hurtigt træne sig op til, så man kan svømme både 1.000 og 2.000 meter.

LÆS ARTIKEL

Og så kan man spørge, hvad der på den lange bane er det bedste ... For det er, skulle jeg mene, det, som man fortsætter med uge efter uge, måned efter måned, år efter år.

Svar:

Jamen, du har da fuldstændigt ret. Hvis man gerne vil forbrænde energi som led i svømningen, er det jo sådan set ligegyldigt, at man forbrænder mere ved én bane crawl fremfor én bane brystsvømning, hvis man kun kan klare en enkelt bane crawl eller to men nærmest kan blive ved i det uendelige, når man brystsvømmer eller rygsvømmer. Med motionen er det som med så meget andet: »Der er altid noget, man er god til, man skal bare finde ud af, hvad det er«. Disse udødelige ord blev som bekendt sagt af baggårdspumaen Otto Brandenburg, der spillede kranføreren Ole i filmen ’Gummi-Tarzan’.


LÆS ARTIKEL Det viste sig, at Gummi-Tarzan var rigtig god til at sætte drager op. Nogle er gode til drageflyvning, nogle til crawl, andre til brystsvømning, og så er der nogle af os, der bare kan sætte det ene ben foran det andet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden