Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Sundt. I dag er det en vane for Bente Klarlund at lave skåle med slik til børnebørnene.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds barnebarn: »Du giver os alt for meget slik, mormor Bente«

En opsang fra en 4-årig har fået Bente Klarlund til at servere frugt i stedet for slik.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er tidligt fredag aften.

På vej ned ad trappen møder jeg underboens lille pige. Hun er målbevidst på vej op ad trappen. Hun skal op til overboens lille dreng, for de skal se ’Disney Sjov’ sammen. I sine små arme bærer hun det kvarte af en kæmpe melon. Der er dømt fredagshygge.

Om melonen er udtryk for, at pigen kommer fra et hjem, hvor man har et bevidst forhold til det, der puttes i munden, ved jeg ikke, men det lille optrin leder mine tanker hen på en anden pige med ben i næsen, nemlig den skønne Michelle Obama. Hun har gjort det til en af sine mærkesager at kæmpe for bedre og sundere mad til børn.

Med Michelle Obama som promotor har Disney-dynastiet besluttet at gå ind i kampen mod fedme blandt amerikanske børn og unge. Fra 2015 skal det være slut med at vise reklamer for burgere og pizza på koncernens tv-kanaler og hjemmesider. Disney vil som den første amerikanske mediegigant forbyde reklamer for junkfood.

Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive, men det er også vigtigt, at den tid, der går med decideret passiv adfærd, begrænses mest muligt. Når man ser tv, er man meget passiv, og flere undersøgelser viser, at tv-kiggeri spiller en rolle for overvægtsudviklingen hos børn. Stort forbrug af tv hænger imidlertid også sammen med anden fedmefremmende adfærd.



Tv-reklamer for mad betyder noget for børnenes kostvalg. Jo længere tid et barn tilbringer foran fjernsynet, jo mere slik, chips og sodavand ryger der indenbords. Fjernsynskulturen indebærer, at man spiser junkfood foran skærmen – ikke mindst hvis man samtidig bliver udsat for reklamer for disse underlødige produkter.

Disneys initiativ varsler et tiltrængt fokus på en sundhedsudfordring, der vedrører alle de børn og unge rundt om i verden, som har adgang til talrige tv-kanaler – også kanaler uden etiske kodeks for reklamer, der er målrettet netop deres segment. Disney er en tegnefilmsgigant, og dermed er det nye initiativ ikke uvigtigt.



For nogle år siden skældte mit barnebarn mig ud:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Du giver os alt for meget slik, mormor Bente«, sagde den lille på 4 år. Nu anretter vi en lille frugt-snack-skål til hvert barn, som de kan sidde og gnaske af i ulvetimen.

Da jeg havde gjort det bare nogle få gange, var det blevet en vane, og nu kommer de små selv ud i køkkenet og henter en frugtskål, inden de sætter sig foran skærmen.

Børnefedme er et kontroversielt emne, der handler om genetik, kultur og mangel på ressourcer. Den kan bl.a. tilskrives for lidt hverdagsmotion, mangel på tilstrækkeligt udfordrende fysisk aktivitet, overdreven passiv adfærd og en kultur, hvor underlødig mad kastes i munden uden ophør. Jeg er ikke naiv.

Jeg tror ikke, at Disneys pengedrenge er blevet sentimentale. Men junkfood er blevet uforeneligt med det, der er vigtigt for Disney, nemlig det, vi i dag opfatter som gode, sunde familieidealer. Uanset motivet gælder (næsten) alle kneb i kampen mod en kultur, der fremmer dovenskab og fedme blandt børn. Derfor vælger jeg at hylde Michelle og glæde mig over, at Disney ændrer sin måde at drive forretning på.

Kilder: Ekelund U, Brage S, Froberg K, Harro M, Anderssen SA, Sardinha LB, et al. TV viewing and physical activity are independently associated with metabolic risk in children: the European Youth Heart Study. PLoS Med 2006 Dec;3(12):e488. Dennison BA, Erb TA, Jenkins PL. Television viewing and television in bedroom associated with overweight risk among low-income preschool children. Pediatrics 2002 Jun;109(6):1028-35. Crespo CJ, Smit E, Troiano RP, Bartlett SJ, Macera CA, Andersen RE. Television watching, energy intake, and obesity in US children: results from the third National Health and Nutrition Examination Survey, 1988-1994. Arch Pediatr Adolesc Med 2001 Mar;155(3):360-5. Epstein LH, Valoski AM, Vara LS, McCurley J, Wisniewski L, Kalarchian MA, et al. Effects of decreasing sedentary behavior and increasing activity on weight change in obese children. Health Psychol 1995 Mar;14(2):109-15. Kronenberg F, Pereira MA, Schmitz MK, Arnett DK, Evenson KR, Crapo RO, et al. Influence of leisure time physical activity and television watching on atherosclerosis risk factors in the NHLBI Family Heart Study. Atherosclerosis 2000 Dec;153(2):433-43.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden