Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Finn Frandsen
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Her er de bedste væske-råd inden et maraton

Man skal undgå at drikke væske umiddelbart før et maratonløb, skriver professoren.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra Jesper Nielsen: Jeg skal løbe Copenhagen Marathon. Hvad er de bedste råd, når det gælder morgenmad og drikke på selve løbsdagen?

Bente Klarlund Pedersen:

Det glykæmiske index (GI) er et mål for, hvor meget blodsukkeret stiger, når man indtager en bestemt fødevare.

LÆS OGSÅ

Fødevarer med et højt GI giver en stor stigning i blodsukkeret og insulinet. Der er nogen dokumentation for, at man skal være påpasselig med at indtage fødevarer med et højt GI om morgenen på selve løbsdagen.

I hvert fald skal man ikke indtage juice eller sportsdrikke tæt på løbsstart. Disse drikke kan give et insulin-boost og efterfølgende føre til fald i blodsukkeret i starten af selve løbet.

Hvis man har fyldt kulhydrater på i dagene op til løbet og indtil aftenen før, vil muskelglykogenet være højt næste morgen. Muskelglykogenet nedbrydes kun ved fysisk aktivitet.

Leverens glykogenlager svinder derimod en del ved faste, og morgenmaden kan bidrage til at genopbygge noget af det, man har forbrugt gennem natten, idet glykogen lagres væsentlig hurtigere i leveren end i musklerne. Men primært skal morgenmaden stille sulten. Det bedste råd er, at spise et let måltid og at undlade mad og drikke med højt GI. Morgenmaden skal helst være spist to timer før løbsstart.

Inden løbsstart rådes løberne ofte til at huske at drikke rigeligt. Men man skal ikke drikke umiddelbart før et maratonløb. Allerhøjst lige skylle munden. Hvis man drikker mindre end to timer før start, risikerer man at skulle lade vandet under løbet.

Paula Radcliffe vandt ganske vist London Marathon i 2005, selv om hun måtte trække ud i siden af gaden og forrette sin nødtørft for øjnene af tusinder af publikummer – en begivenhed, som hun efterfølgende bad nationen om tilgivelse for – men de færreste af os ønsker at havne i den situation.

Det er naturligvis vigtigt at drikke vand under løbet og efter en tredjedel af distancen kan man også begynde at indtage sukkerholdige væsker.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden