Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MIE BRINKMANN  (arkiv)
Foto: MIE BRINKMANN (arkiv)

Uundersøgt. Afjogging anbefales af mange trænere og fremhæves i lærebøger, men der er forbavsende lidt forskning bag.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Udstrækning giver ikke mindre ømme muskler

En læser vil vide, hvad såkaldt afjogging betyder for træningen.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bue Juvik:

Mange løbeprogrammer anbefaler såkaldt afjogging efter intensiv eller meget intensiv træning (altså interval- eller tempotræning). Og de fleste spinningtimer slutter med, at man tager belastningen af cyklen og holder benene i gang i nogle minutter. Baggrunden skulle være, at man fremmer restitutionen, 'fjerner affaldsstoffer' og lignende påståede gevinster.

Er der noget videnskabeligt, der viser, at den slags 'nedvarmning' skulle være nødvendigt eller gavnligt?

Bente Klarlund Pedersen:

Afjogging, cooling down eller warming down består i let fysisk aktivitet, hvor kroppen gradvist når tilbage til sit hvileniveau efter hård fysisk aktivitet. Hvis man har løbet rigtig hårdt, kan afjogging bestå netop i langsom jogging eller gang.

LÆS ARTIKEL

Afjogging anbefales af mange trænere og fremhæves i lærebøger, men der er forbavsende lidt forskning bag. Det er en skrøne, at afjogging eller udstrækning giver mindre muskelømhed. Ved hårdt løb eller hård cykling er venerne i benene udvidet, så der kommer meget blod og dermed ilt til de arbejdende muskler.

Hjertet pumper kraftigt under den hårde fysiske aktivitet, men hvis man pludselig stopper op, slår hjertet langsommere, og der ophobes blod i benene.

Det kan opleves ubehageligt, og man kan blive utilpas, svimle og få liggetrang. Men det er næsten udelukkende et problem for særdeles veltrænede sportsfolk. Hvis man er meget veltrænet, har man dels en lav hvilepuls, dels når pulsen lynhurtigt tilbage til hvileværdier efter hård fysisk aktivitet. Det betyder, at især den veltrænede atlet kan opleve ubehag i forbindelse med, at blodet pooles i benene, hvis han ikke jogger af.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden