Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
træning. Det er en kunst at finde grænsen mellem maksimal ydeevne og overtræning.
Foto: PETER HOVE OLESEN

træning. Det er en kunst at finde grænsen mellem maksimal ydeevne og overtræning.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sådan ved du, om du overtræner

En læser bliver utilpas når hans puls kommer for højt op og bekymrer sig derfor om han bliver overbelastet ved træning.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra Jørgen, 65 år: Kan man træne for hårdt?

I fredags var jeg til spinning, hvor jeg kørte mig selv helt ud. Og i løbet af fredagen fik jeg en voldsom forkølelse med feber, som tog ret mange dage. Jeg har ikke haft noget lignende i mange år og fik den ide, at årsagen kunne være, at min krop var blevet overbelastet?

LÆS ARTIKEL

Pulsmåleren på mit løbebånd sender mig hele tiden røde advarsler om, at min puls er for høj. For nylig var jeg ved at tilmelde mig en test i maks. puls, men blev betænkelig: Måske kunne det være farligt at overbelaste sit hjerte?

Pulsmåleren på løbebåndet råber op, når jeg kommer over 150. Min puls var for et par måneder siden oppe på 185, men jeg var lidt utilpas efter dette.

Svar:

Ved overtræning forstår man ubalance mellem træning og restitution. En person, der er overtrænet, oplever, at der ikke er præstationsfremgang trods vedvarende træning. Der er i litteraturen beskrevet utallige symptomer på overtræning, f.eks. svær træthed, følelse af tunge og ømme ben, dårligt humør grænsende til egentlig depression, nedsat sexlyst, manglende koncentrationsevne, søvnbesvær, svækket immunforsvar og øget infektionstendens.

Overtræningssymptomer kan vare i måneder og forekommer hyppigere hos personer, der udfører individuel idræt, end hos personer, der dyrker holdsport. Man kan sagtens forebygge overtræning. Man skal bare træne mindre og hvile mere. Men dette er ikke en løsning, hvis man gerne vil præstere.

LÆS ARTIKEL

For eliteudøveren er det en kunst at finde grænsen mellem den maksimale ydeevne, der skaber forbedring af formen, og det punkt, der giver overtræning.Der er en række forhold, der bør tillægges værdi, når det gælder udvikling af overtræning: glykogenet i musklerne, immunsystemet, hormonerne samt psykiske og sociale forhold.

Det er imidlertid vanskeligt at hitte rede i, hvad der kom først, hønen eller ægget.

Bliver man overtrænet, fordi immunsystemet er i bund? Eller er immunsystemet svækket som følge af overtræning? Svarene blæser i vinden.

LÆS ARTIKEL

Jeg ved ikke, om du blev syg, fordi dit immunsystem gik i bund efter hård træning, eller om der bare var tale om et tilfældigt sammenfald af omstændigheder.

Hvis du er veltrænet og rask, uden hjerte-kar-sygdomme eller problemer med blodtrykket, kan du træne ved høj intensitet, dvs. høj puls, uden problemer.

LÆS ARTIKEL

Den anbefalede puls, der står skrevet på motionscyklen, er ikke baseret på videnskabelig dokumentation. Det er ikke farligt at banke pulsen op og hive efter vejret, når man motionerer. Hvis man derimod bliver svimmel, får ondt i brystkassen eller føler sig utilpas, mens man motionerer, skal disse symptomer tages alvorligt. Man skal straks stoppe og evt. søge læge.

Når du forhåbentlig er kommet dig efter dit tilfælde med feber og infektion, synes jeg, du roligt kan genoptage dine motionsvaner på samme eller lidt nedsat niveau.

Bente Klarlund Pedersen

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden