Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
RUNE PEDERSEN
Foto: RUNE PEDERSEN

Raske mennesker er utrolig gode til at holde på saltet, og det er ud fra et sundhedsperspektiv ikke muligt at spise for lidt salt.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Langt de fleste mennesker burde spise mindre salt

Læge Bente Klarlund rådgiver en saltforvirret læser.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hanne Villumsen:

Så er der nyt i medierne om, at salt ikke er så farligt, som man tror, og at kostrådene er for strikse. Hvad mener du om denne problematik?

Er det farligt, at folk måske nu tror, at de kan spise salt frit?

Bente klarlund Pedersen:

Jeg kan godt forstå, hvis man bliver saltforvirret, når man i den samme avis den ene dag kan læse, at for meget salt er farligt, og den næste dag at for lidt salt er farligt. Men den videnskabelige evidens peger først og fremmest på, at langt de fleste mennesker vil have gavn af at reducere deres daglige saltindtag.

En såkaldt metaanalyse publiceret i det ansete tidsskrift British Medical Journal maj 2013 inkluderede 14 befolkningsstudier og 5 kontrollerede lodtrækningsstudier. De fandt, at hos personer uden akut sygdom havde en reduktion i saltindtaget en positiv effekt på blodtrykket uden bivirkninger på kolesterol, hormonniveauer eller nyrefunktion. Lavt saltindtag reducerede risikoen for hjerneblødning og blodpropper.

LÆS ARTIKEL

Generelt finder man, at personer, der spiser meget salt, har et højere blodtryk end mennesker, der har en lav indtagelse af salt. Det første lægemiddel, man giver til personer med forhøjet blodtryk, er netop et, der driver salt ud af kroppen. Og det virker. I dag er alle faglige organisationer enige om, at den nuværende evidens peger på, at en reduktion af befolkningens saltindtag vil være gavnlig.

Danskerne får daglig mindst 8-10 g salt igennem maden. En passende mængde er ca. 5-6 g salt om dagen. Men hvordan i alverden holder man styr på, hvor meget salt man får? Det er ikke let, når langt det meste salt er fra forarbejdede produkter som brød, kødpålæg, ost og færdigretter.

Det salt, vi selv tilsætter maden, udgør mindre end 20 procent af vores daglige saltindtag. En reduktion i vores saltindtag vil derfor først og fremmest kræve en indsats fra fødevareindustrien.

Mindre salt betyder altså ikke, at man nødvendigvis skal fjerne bordsaltet. Tværtimod smager maden mere af salt, når man overfladesalter, end når man putter en masse salt ind i maden. Det er dog et godt råd at smage på maden, før man salter.

Hvis man til de fleste måltider laver mad fra bunden af friske råvarer, er det nemmere at undgå at få for meget salt. Når man køber færdige retter, skal man holde øje med saltindholdet. Der er meget salt i det meste kødpålæg, skær ned på det. Man kan sagtens vænne sig til mindre salt og erstatte salt med andre krydderier.

Kan man få for lidt salt? Eksisterer der en U-kurve for saltet, hvor både for lidt og for meget er skidt? Formentlig er svaret nej, men studierne er for få og for dårlige til at konkludere noget sikkert om et saltindtag på mindre end 5,8 gram om dagen. Hjertepatienter, der får store mængder vanddrivende medicin, har ikke fordel af at sænke saltindtaget.

Men raske mennesker er utrolig gode til at holde på saltet, og det er ud fra et sundhedsperspektiv ikke muligt at spise for lidt salt. Derimod er vi ikke skabt til at udskille store mængder salt daglig i årevis.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden