Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
ERIK JENSEN (arkiv)
Foto: ERIK JENSEN (arkiv)

spiral. Et samfund med voksende ulighed må imødese alvorlige følgeproblemer som blandt andet psykisk sygdom, selvmord, fedme og stigende børnedødelighed.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds klumme: Ulighed rager os alle

Meget stor social ulighed i et land kan påvirke hele befolkningen, har britisk forskning påvist.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 1985 til 2009 har der i Danmark været en stigende social ulighed i dødelighed, hvor forskellen mellem personer med kort uddannelse og personer med lang uddannelse er vokset markant.

En 30-årig mand med kort uddannelse vil i gennemsnit leve 6 år kortere end en 30-årig mand med en lang uddannelse. For kvinder er der 4,5 år års forskel i den forventede levetid. En ny undersøgelse viser, at rygning og alkohol kan forklare størstedelen af denne sociale ulighed.

LÆS MERE

Mennesker med en lang uddannelse har i vidt omfang kvittet tobakken, mens det ikke er tilfældet for mennesker med en kort uddannelse.

Og selv om de rige og de fattige er lige dårlige til at overholde genstandsgrænserne, er der langt flere med en kort uddannelse, der har et dødeligt alkoholmisbrug.

Hvis man vil gøre noget ved den sociale ulighed i sundhed — og dermed i dødelighed —skal man starte tidligt. Forskningen viser, at de børn, der ikke kan læse ordentligt, når de går ud af anden klasse, får et 'sygere' liv senere i tilværelsen.

Negativ proces
Dårlige læseegenskaber er starten på en negativ proces, hvor børnene får problemer i skolen og senere vanskeligheder på arbejdsmarkedet.

Hvis man skal uligheden til livs, skal man altså fokusere på børnene og de unge og være parat til at køre det tunge skyts frem med forbud og påbud, der kan gøre tobak og alkohol lidet synlige og svært tilgængelige, ikke mindst for ungdommen.

Analysen er forkert, hvis man når frem til, at ulighed kan reduceres til et anliggende for de fattiggjorte.

Et samfund med voksende ulighed må imødese alvorlige problemer som psykisk sygdom, stigende børnedødelighed, afbrudte uddannelsesforløb, analfabetisme, teenagegraviditet, voksende alkohol- og stofmisbrug, invaliderende fedme, selvmord, røveri, vold, stress, mistillid, alvorlige sygdomme, hurtig ældning og tiltagende social spænding!

Dette er ikke en beskrivelse af et tilbagestående, korrupt samfunds plager, men eksempler på problemer, højt udviklede vestlige nationer slås med, ikke mindst USA og Storbritannien.

Social ulighed påvirker hele samfundet

To britiske forskere, Richard Wilkinson og Kate Picket påviser, at i lande med meget stor social ulighed er hele befolkningen påvirket negativt af følgevirkningerne.

I samfund med stor ulighed føler de rige, at de dårligst stillede er en trussel mod dem, mens de dårligt stillede ser på de velstillede med forbitrelse og på sig selv med skam.

LÆS OGSÅ

Vi taler i Danmark om betydningen af at bryde den sociale arv. Men vi er ikke længere gode til det. Jeg ved ikke, om heldagsskolen er det ideelle våben mod ulighed. Det kommer an på indholdet i børnenes skoledag.

Men jeg ved, at en skole, der bidrager til at bryde den sociale arv, er af betydning for alle danskere, uanset hvor man befinder sig på den sociale rangstige.

Kilde:
'The Spirit Level. Why Equality is Better for Everyone' fra 2009.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden