Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

tip. Spis varieret, lyder sundhedsrådet fra Bente Klarlund.
Foto: CASPER DALHOFF

tip. Spis varieret, lyder sundhedsrådet fra Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Måske gør proteiner dig faktisk federe

Det er usikkert, om indtag af protein forebygger eller fremmer fedme.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Protein forebygger da fedme, ikk'? Nej, ikke mere! Ikke nødvendigvis i hvert fald. For nu er der kommet nye resultater frem, der ikke bare sætter spørgsmålstegn ved påstanden om, at protein forebygger fedme, men faktisk viser det stik modsatte.

LÆS OGSÅ

Det drejer sig om en stor europæisk undersøgelse, hvor 373.803 personer mellem 25 og 70 år — heriblandt 57.053 danskere — blev udspurgt om deres kostvaner. De blev samtidig vejet og målt.

Efter 5 år blev deltagernes vægt igen kontrolleret, og man fandt, at de personer, der fik den største del af deres energi fra proteiner, havde taget mest på i vægt, sammenlignet med personer, som fik mest energi fra kulhydrater eller fedt.

Større sandsynlighed for overvægt
Set i lyset af tidens trend er resultaterne overraskende. For der har længe været en dominans af sundhedsråd i både ugeblade og kogebøger og sågar fra visse ernæringseksperter, der har fortalt os, at vi skulle spise mindre brød og mere pålæg; at vi skulle undgå kartofler og i stedet spise røde bøffer, og at vi skulle udskifte havregrøden med bacon og æg! Men nu vendes det hele igen på hovedet.

De personer, der havde en normal vægt ved starten af undersøgelsen, havde 20 procent større sandsynlighed for at blive overvægtige i løbet af 5 år, hvis de fik mere end 22 procent af deres energi fra protein — sammenlignet med personer, som fik mindre end 14 procent af deres energi fra protein.

Tilsvarende var der ca. 20 procent større sandsynlighed for at udvikle fedme blandt de personer, som i forvejen var overvægtige og spiste mest protein. Men det er lidt svært at forstå, at det virkelig hænger sådan sammen. Der er nemlig også undersøgelser, der tyder på, at protein giver en større mæthed, som burde få os til at spise mindre. Så hvad skal man mene?

Fuldkorn er stadig sundt

En af forskerne bag den nye undersøgelse, Anne Tjønneland fra Kræftens Bekæmpelse, siger, at når man ser på al den viden, der findes om proteiner og kulhydrater i kosten, og tager de nye resultater med i betragtning, må man konkludere, at billedet er uklart. Resultaterne peger i forskellige retninger.

LÆS OGSÅ

Kræftforskerne mener imidlertid, at det er en god idé at holde lidt igen med de firbenede dyr. Det ser nemlig ud til, at stor indtagelse af kød fra okse, svin og lam øger risikoen for kræft i tyktarmen. Det er derimod sundt at indtage plantebaserede fødevarer, både de proteinholdige bønner og linser og de mere kulhydratrige grøntsager og frugter. Og så er fuldkornsprodukter stadig rigtigt sunde.

Når man er så gammel, at man har oplevet både fedtbølgen, kulhydratbølgen og proteinbølgen og en hel del skvulp derimellem, bliver man med årene en anelse resignerende. Jeg vil derfor fortsat vove et øje og påstå, at så længe man holder vægten, spiser varieret og motionerer en del, kan man ud fra en ren sundhedsvinkel tillade sig ganske mange forskellige kostvaner.

Kilder: Vergnaud A-C, Norat T, Mouw T, Romaguera D, May AM, et al. (2013) Macronutrient Composition of the Diet and Prospective Weight Change in Participants of the EPIC-PANACEA Study. PLoS ONE 8(3): e57300. doi:10.1371/journal.pone.0057300

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden