Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Moar-faar. En lille musling, der ikke vil sove kan give forældre rande under øjnene. Men det er ikke så slemt som det føles, skriver Bente Klarlund.
Foto: Arkivfoto: Jacob Ehrbahn

Moar-faar. En lille musling, der ikke vil sove kan give forældre rande under øjnene. Men det er ikke så slemt som det føles, skriver Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund beroliger: Søvnmangel trækker ikke fra på livskontoen

Hvad gør man, når man har små børn og derfor langt fra får nok søvn, vil en læser vide.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Mikaela v. Freisleben: Tit og ofte hører vi, hvor vigtigt det er med en god nats søvn. Med hyppige mellemrum bringer medierne overskrifter som: ’10 tips til den gode søvn’, ’Sørg for at få din nattesøvn’ osv. Men hvad med alle os med små børn, der gerne vil sove 8-10 timer hver nat, men som i årevis sjældent får mere end 6-7 timer, hvis vi da overhovedet får en sammenhængende søvn? LÆS OGSÅ

Vores datter på tre og søn på et år har syntes, at det var fint at vågne mange gange hver nat, i lange perioder hver time. Nu sover vores pige endelig hele natten, men vores søn synes stadig, at det er tid til at stå op, når klokken er 4.45. Jeg mangler ikke gode råd om, hvordan man får børn til at sove, men jeg kan da se, at vi – forældrene – er blevet ældre de sidste par år, så mit spørgsmål er bare: Hvor skadeligt er det egentlig?

Svar:

Jeg kan godt forstå, at det må være træls at læse den ene artikel efter den anden om, hvor vigtigt det er at sove. Jeg kan også fornemme, at du har læst al litteratur med gode råd til forældre om børns søvn: Faste sengetider, faste ritualer, ikke rive barnet ud af leg med ordene ’nu er det sengetid’, undgå tv og andre stimuli tæt på sengetid, barnet skal være døsigt, når det lægges og hverken lysvågen eller overtræt, sengen må ikke bruges som straf og heller ikke som legeplads, og det er vigtigt med en god madras, dyne og pude samt temperaturer på omkring 18 grader. Alt det ved du godt. LÆS OGSÅ Men børn er forskellige, og nogle børn har bare sværere ved at falde i søvn end andre og vågner oftere. Og du ved det allerede: Det er kun i en periode, og det går over igen. Dertil kan du lægge, at selv om det er hårdt nu, tager du ikke skade af det. Vores biologi er faktisk rustet til, at vi gennemgår denne tid med små børn. Denne autoritative udtalelse har jeg tyvstjålet fra et interview på DR med Poul Jennum. Han er professor i neurofysiologi og leder af Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital. I livets store regnestykke trækker det ikke fra på livskontoen, at man sover mindre i de år, hvor børnene er små. At have sat børn i verden er med til at give livet mening. Og når man har noget meningsfuldt at stå op til hver morgen (eller nat), lever man længere. LÆS OGSÅ Så selv om man føler, at man mangler sin skønhedssøvn, og at rynkerne og de grå hår pibler frem for hver nattetime, man render op og ned ad gulvet i børneværelset, udsætter man ikke sig selv for sygdom og fare – endsige et forkortet liv.












Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden