Zzzzz. Ny undersøgelse tyder på en sammenhæng mellem BMI og sengetider. (arkivfoto)
Foto: JAN GRARUP

Zzzzz. Ny undersøgelse tyder på en sammenhæng mellem BMI og sengetider. (arkivfoto)

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Sådan kan du sove dig slank

Det det ikke bare er vigtigt at sove. Hvornår vi sover, har tilsyneladende også betydning.

Klarlunds brevkasse

I denne uge publiceres et studie fra Australien. Der er tale om en stor undersøgelse af 2.200 børn og unge i alderen 9 til 16 år. De unge blev kategoriseret i henhold til deres sædvanlige sovemønster og inddelt i fire grupper:

1) ’tidligt i seng – tidligt op’,
2) ’tidligt i seng – sent op’,
3) ’sent i seng – tidligt op’, og
4) ’sent i seng – sent op’.

Ud fra en sundhedsvinkel er det klart bedst at tilhøre gruppen ’tidligt i seng – tidligt op’, mens det står værst til for den gruppe, der kan karakteriseres som både natteravne og sovetryner.

De unge i gruppen ’sent i seng – sent op’ tilbragte hver dag 48 minutter mere foran computer- og tv-skærme end de unge, der både gik tidligt i seng og stod tidligt op.

Derudover dyrkede natteravnene i gennemsnit 27 minutter mindre motion om dagen end de unge, der tilhørte kategorien ’tidligt i seng – tidligt op’.

Dårlig nattesøvn kan give overvægt og fedme Man har længe været opmærksom på, at en dårlig nattesøvn øger risikoen for overvægt og fedme. Hvis man ikke sover nok, går det ud over appetitreguleringen. Men tilsyneladende er det også vigtigt, hvornår man sover.

De unge i kategorien ’sent i seng – sent op’ havde således et signifikant højere BMI. De havde 50 procent øget risiko for overvægt og 100 procent øget risiko for fedme. Undersøgelsen viste også, at de unge, der hørte til i gruppen ’sent i seng – sent op’, i højere grad kom fra familier med lav indkomst.

Vi ved, at der er en sammenhæng mellem sociale vilkår og overvægt: Jo færre ressourcer, desto større risiko for, at man har en usund livsstil.

Spørgsmålet er så, om man bliver overvægtig af at gå sent i seng og stå sent op, eller om overvægtige har et særligt sovemønster. Det kan en tværsnitsundersøgelse, som ovennævnte studium er, ikke sige noget om. Årsagssammenhængen mellem tidsrammen for søvnen og overvægt er altså ikke helt klar.

For lidt søvn giver stress hvilket øger lysten til at spise
Der er dog en del forskning, der viser, at både børn og voksne risikerer at blive overvægtige, hvis de sover for lidt. Jo mindre man sover, desto lavere niveau har man af mæthedshormonet leptin.

Til gengæld danner kroppen mere af hormonet ghrelin, der giver sultfornemmelse og lyst til at spise fedt og sukker. Og hvis man over længere tid får for lidt søvn, kan man også opleve, at man nemmere bliver stresset. Dermed stiger niveauet af stresshormonet kortisol, og dette hormon øger også vores lyst til at spise.



Det nye studie fra Australien peger som sagt på, at det derudover kan have betydning, hvornår på døgnet man sover. Det kan måske forklares ved, at tv og computerspil især er på programmet i de sene aftentimer.

Undersøgelsen viste i hvert fald, at natteravnene brugte betydelig mere tid foran skærmen. Fjernsynskiggeri og lignende aktiviteter er som bekendt meget lidt fysisk krævende.

Hvis konsekvensen af at gå sent i seng og stå sent op er, at man bevæger sig mindre, har man sat gang i en rigtig dårlig søvncirkel. Hvis man ikke får motion, bliver søvnkvaliteten dårlig. Det påvirker de appetitregulerende hormoner, og så får man lyst til at spise mere.

Motion giver god søvn

På H.C. Andersens tid havde man hverken opfundet tv, computerspil, leptin eller ghrelin.

Alligevel kendte Andersen og andre eventyrforfattere til besvær med at sove. I ’Prinsessen, der ikke kunne sove’ tog bondedrengen prinsessen ved hånden, og sammen løb de i bakkerne en hel dag og vogtede får.

Og så sov prinsessen så dejligt som aldrig før. Nu ved vi ikke, om samme prinsesse skulle passe på vægten. Men det er sikkert og vist, at man kan sove sig slank: Så sluk for skærmen, gå en tur, gå tidligt i seng, og stå tidligt op!

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce