Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Slank. For meget fedt på maven kan give forøget risiko for sygdom. (Arkivfoto)

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Maven fortæller, om du skal tabe dig

Er man i tvivl, om man bør tabe sig, kan man se på sin livvidde.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra Line: Jeg er en kvinde på 33 år, som har et bmi på cirka 22. Jeg har flere gange fået målt min fedtprocent til at være omkring 33, hvilken er i overkanten af, hvad den må være. Desuden har målinger vist, at en stor del af fedtet sidder på maven.

Jeg spiser sundt til hovedmåltiderne og dyrker motion med løb, vægttræning og fitnesshold cirka fire gange om ugen. Jeg har dog en svaghed for kager og chokolade.

Hvor alvorligt er det, at min fedtprocent er i overkanten? Og at fedtet især sætter sig på maven? Bør jeg forsøge at tabe mig? Og dermed lægge kagerne helt på hylden? Eller er det o.k. at have en lidt høj fedtprocent, når man generelt lever sundt og ifølge bmi-tallet ikke er overvægtig?

Bente Klarlund Pedersen:

Grænserne for det ideelle bmi er vide - og dit er i hvert fald fint. Der kan være en del unøjagtigheder ved måling af fedtprocenten, så den ville jeg ikke umiddelbart bekymre mig om.

Hos en kvinde skal fedtet helst sidde på bagdelen og på lårene. Fedtlaget her beskytter mod åreforkalkning. Hvis du har meget fedt på maven, kan du overveje at gøre noget ved det.

LÆS OGSÅ

For kvinder er der en let forøget risiko for sygdom, hvis livvidden er mere end 80 cm, og en forøget risiko, hvis målebåndet viser mere end 88 cm. For mænd er tallet henholdsvis 94 cm og 102 cm. Men disse mål tager ikke hensyn til, hvilken højde og kropsbygning man har.

Et bedre mål er, at ens livvidde ikke bør være mere end det halve af ens højde. Hvis der er tegn på, at din livvidde er for stor, kan du forsøge en kombination af at skære ned på kagerne og øge mængden og/eller intensiteten af din fysiske aktivitet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden